Regeringen: Der mangler ni milliarder i togfond

Olieprisen er faldet så meget, at der ser ud til at mangle penge i togfonden, som skal finansieres af skatteindtægter fra Nordsøolien.

Det konkluderer regeringens kasseeftersyn, som er offentliggjort mandag formiddag.

- Siden aftalen om togfonden er olieprisen faldet markant. Hvis det antages, at faldet i oliepriserne med cirka 20 procent er varigt gennem hele perioden, vil det indebære en mindreindtægt, som med nogen usikkerhed kan beregnes til cirka ni milliarder kroner, skriver regeringen.

Togfonden har et finansieringsbehov på 28,5 milliarder kroner, og følger man regeringens vurdering, mangler der således omkring 30 procent af finansieringen.

- Regeringen vil under alle omstændigheder foretage et serviceeftersyn af togfonden og om nødvendigt foreslå, at togfondens investeringer tilpasses, lyder det.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har allerede luftet tanker om konkrete projekter i togfonden, som han ikke er nogen stor tilhænger af.

- Der er rigtig mange gode ting med i togfonden, men jeg kan også finde ting, som jeg ikke synes har groet i vores have, sagde han i et interview med Ritzau tidligere på måneden.

Her pegede han på en ny togbro over Vejle Fjord til en pris på 4,3 milliarder kroner, som et projekt han gerne ville undvære.

Ved samme lejlighed luftede han tanken om at følge DSB's forslag om at spare penge ved at købe langsommere tog, end der er lagt op til i aftalen om togfonden.

Ifølge DSB vil man kunne spare 300 millioner kroner om året mod "nogle få minutters længere rejsetid". Det svarer til godt 10 procent af statens årlige tilskud til DSB.

Togfonden blev aftalt mellem Socialdemokraterne, De Radikale, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Fondens mål er at elektrificere hovedstrækningerne på den danske jernbane og indføre den såkaldte timemodel på rejserne mellem de største byer.

/ritzau/

Dagens Gossip