Regeringen garanterer: Klimaplanen skal ikke koste arbejdspladser

Efter mere end et års arbejde præsenterer regeringen onsdag et »virkemiddelkatalog« med 78 forslag til at reducere CO2-udledningen i landbruget, boligerne og transportsektoren. Men flere af de mest vidtrækkende forslag i kataloget, såsom højere benzinafgifter, roadpricing og fjernet kørselsfradrag, udelukker regeringen på forhånd, erfarer Berlingske.

I stedet vil regeringen satse på, hvad den kalder »de lavthængende frugter« som eksempelvis låg på gylletanke, tilskud til skovrejsning og uddannelse af bilister i klimavenlig kørsel.

»Klimaplanen skal ikke koste arbejdspladser, men skabe arbejdspladser. Der er en række af virkemidlerne, som giver et direkte samfundsøkonomisk plus. Det kommer til at medføre investeringer, men de vil styrke vores effektivitet og vil derfor forbedre vores konkurrenceevne,« siger klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) til Berlingske.

Socialdemokraternes klimaordfører, Pernille Rosenkrantz-Theil (S), mener, at regeringens grønne omstilling kommer til at skabe »tusindvis af nye arbejdspladser«.

»Vi er meget opmærksomme på den følsomme situation, som landbruget og erhvervslivet er i. Vi kan godt nå vores mål, uden at det gør ondt på erhvervslivet. Det er et kæmpe eksporteventyr, og samlet kommer klimaplanen til at skabe arbejdspladser i Danmark,« garanterer Pernille Rosenkrantz-Theil.

Ifølge regeringens klimaplan, som Berlingske er i besiddelse af, vil regeringen i forbindelse med de kommende politiske forhandlinger afvise alle tiltag, der øger afgifterne eller fjerner befordringsfradraget, da det »ikke vurderes at være i harmoni med regeringens politik om at skabe vækst og job«. Det udelukker ifølge Berlingskes optælling mindst 14 af de 78 punkter på forhånd.

Samtidig erfarer Berlingske, at regeringen har opgivet alle planer om store, banebrydende CO2-reducerende besparelser på transportområdet. Erkendelsen er, at det til eksempel både vil være for dyrt og give for lille en CO2-effekt at sætte et nyt elbileventyr i gang, da elektriciteten fortsat primært er kulbaseret frem til 2017, når de store havvindmølleparker kommer i sving.

Det betyder samtidig, at landbruget skal hjælpe regeringen til at nå sit mål om at sænke CO2-udledningen med 40 procent i 2020. I Landbrug & Fødevarer tvivler man dog på, at det kan lade sig gøre uden at sende arbejdspladser ud af landet.

»Det er ikke kun de forslag med afgifter, der er et problem. Lad os tage de skærpede krav til typen af landmandens afgrøder. Hvis han skal lægge sin produktion om, betyder det jo noget for hans økonomi, og det kan i sidste ende koste arbejdspladser,« siger Lars Hvidtfeldt, der er viceformand i Landbrug & Fødevarer.

Derudover fremgår det af klimaplanen, at regeringen har »stærkt begrænset mulighed« for at finansiere de nye initiativer. Klimaministeren er ikke afvisende over for at bringe pensionsmilliarder eller andre finansieringsformer i spil.

»Vi fremlægger en klimaplan på et tidspunkt, hvor vi ikke har mange offentlige midler at rutte med. Først lægger vi virkemidlerne frem, og så går vi i gang med at finde finansieringen, og dér vil vi være så åbne, som vi overhovedet kan være,« siger Martin Lidegaard.

Klimaplanen kan blive en af de største politiske armlægninger i den kommende folketingssamling. Venstre er særdeles skeptiske over for klimaplanen, da man på ingen måde vil gå på kompromis med sit slogan om, at det ikke må blive »dyrere at være dansker«.

»Vi vil selvfølgelig studere regeringens forslag. Men alle forslag, der øger omkostningerne indirekte eller direkte for personer og erhvervsliv, vil vi ikke være med til,« siger Venstres klimaordfører, Lars Christian Lilleholt (V).

Regeringen advarer dog Venstre mod at holde sig på sidelinjen.

»Vi er så forpligtede på den grønne omstilling, at vi ønsker at få gennemført klimaloven, også selv om vores eneste parlamentariske mulighed er Enhedslisten,« siger de Radikales klimaordfører, Rasmus Helveg Petersen (R).

Enhedslisten hilser intentionerne i »virkemiddelkataloget« velkomne, men savner større grønne ambitioner i regeringen.

»Jeg tror, at regeringen stort set vil friholde transportsektoren. Det, synes jeg, er meget, meget forkert, da sektoren står for 22 procent af CO2-udledningen og en tredjedel af energiforbruget,« siger Enhedslistens Henning Hyllested (Ø).

Dagens Gossip