Regeringen klar til skolekompromis

I stedet lægger regeringen op til, at der skal mere »læring« og »faglig fordybelse« ind i skoledagen.

Berlingske er kommet i besiddelse af et internt forhandlingsnotat, hvor børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) forsøger at redegøre for forskellen mellem kompromisforslaget og regeringens hidtidige linje.

I regeringens oprindelige udspil blev børnenes skoletid udvidet med op til 8-12 timer om ugen, hvoraf størstedelen af tiden skulle bruges på et helt nyt fag kaldet »aktivitets-timer« med mere leg og læring.

Eksempelvis kunne eleverne benytte timerne til at gå ned i skolens sløjdlokale for at banke brædder sammen og derved forstå grader og procenter i praksis, forklarede statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), da hun præsenterede udspillet.

De borgerlige partier er alle erklærede modstandere af at sætte de såkaldte »aktivitetstimer« på skoleskemaet. I det nye forslag lægger regeringen fortsat op til, at eleverne skal gå mere i skole, men nu skal tiden bare bruges på såkaldt »Faglig udvikling« via en »fleksibel pulje«, som skolerne selv kan råde over. Her angiver regeringen i overskriftsform, at tiden fortsat skal bruges på »motion og bevægelse«, men med nu krav om fokus på »læring« og »faglige færdigheder«.

Ifølge Berlingskes oplysninger opfatter den borgerlige opposition fortsat kompromis-udspillet fra Christine Antorini som alt for ukonkret og for nært beslægtet med regeringens oprindelige forslag om aktivitetstimer. »Nu kalder hun det bare noget andet,« lyder kritikken.

I stedet for aktivitetstimerne efterlyser de borgerlige partier, at skoletiden bruges i klasselokalet med mere traditionel undervisning i blandt andet dansk, matematik og fremmedsprog. På det punkt mener de borgerlige partier slet ikke, at regeringen har bevæget sig nok.

Uenighederne mellem regeringen og VKO-partierne, som er med i forligskredsen bag folkeskolen, blev understreget, da den konservative leder Lars Barfoed i går ankom til forhandlingerne i Undervisningsministeriet. Her afviste han i ultimative vendinger regeringens bud på en folkeskolereform.

»Vi er ikke kommet tættere på en aftale. Ministeren må lære at forstå, at hun ikke får os med på socialistiske eksperimenter i folkeskolen i en tid, hvor vi har behov for at styrke fagligheden. Vi er altså ikke med på aktivitetstimerne, eller hvad ministeren nu vælger at kalde det,« forklarede Lars Barfoed.

Da regeringen i december præsenterede folkeskoleudspillet, tog Venstre imod det med åbne arme, og folkeskoleordfører Karen Ellemann (V) konkluderede endda på Venstres egen hjemmeside, at det »lyder i store træk som noget, Venstre selv har foreslået.«

Men at Venstre nu danner fælles front med de andre borgerlige partier blev understreget af Karen Ellemann, før hun gik ind til forhandlingerne i går.

»Vi startede med at være forholdsvis positive, da vi læste udspillet, men nu er vi virkelig kommet i dybden med det, og vi kan se, at der simpelthen er for meget hulahop-tid i det. Det eksperiment har vi ikke lyst til at være med i,« sagde hun.

Hverken undervisningsminister Christine Antorini eller oppositionens ordførere har ønsket at udtale sig om kompromisforslaget.

Parterne forhandlede videre i aftes.

Dagens Gossip

Dagens TV