Regeringen sløjfer måltal for at få alle med i folkeskolen

Skrevet af admin

11/05/2016

Dagens topnyheder

Det skal være slut med måltyranni for specialskoleelever i folkeskolen, lyder det fra regeringen.

Undervisningsministeren vil senere onsdag annoncere, at man sløjfer en plan om, at 96 procent af alle elever med særlige behov inkluderes, bekræfter Venstres børne- og undervisningsordfører, Anni Matthiesen.

- Vi mener, at det er vigtigere at have fokus på, at man får skabt god inklusion for den enkelte elev frem for at have et måltal, siger Anni Matthiesen.

Regeringen nedsatte i november en ekspertgruppe, der skulle undersøge inklusionen i folkeskolen.

Gruppen præsenterer sine anbefalinger onsdag på et pressemøde. Her vil regeringen angiveligt fremlægge nye planer på området.

Fra eksperterne anført af Claus Hjortdal, Skolelederforeningens formand, vil det lyde, at det oprindeligt gav god mening med inklusionsmål for at få specialelever tilbage i folkeskolen.

Men det kan blive dårligt for nogle børn, hvis man skal tvinge sig op på de 96 procent.

Venstres undervisningsordfører siger, at et fast inklusionsmål "nogle gange kan være ødelæggende", og forholdene er meget forskellige fra kommune til kommune.

- Man må erkende, at der er steder, hvor det er gået for vidt med inklusionen. Hvor man reelt har haft for meget fokus på tallet frem for at skabe en god inklusion, siger Matthiesen.

Beslutningen glæder flere partier - på begge politiske fløje.

Hos SF modtages meldingen med lettelse.

- Vi går ind for pædagogisk inklusion, hvor man prøver så vidt muligt at inkludere børn i fællesskabet. Vi går ikke ind for politisk inklusion, fordi man skal spare nogle penge. Det er gået helt galt mange steder, siger undervisningsordfører Jacob Mark.

Liberal Alliance ønsker en ny model, hvor "pengene følger barnet helt ud i klasselokalet, og hvor der gives rum til mere fleksibilitet og specialisering på skolerne med specialklasser".

- Der skal tages hånd om de skrøbelige børn, og børn, der agerer voldeligt, bør undervises af lærere med særlige kvalifikationer til at håndtere det, siger Merete Riisager, undervisningsordfører for Liberal Alliance.

I 2012 besluttede den daværende regering sammen med Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti, at man skulle gå efter at inkludere 96 procent af alle elever med særlige behov i folkeskolen.

/ritzau/