Regeringen vil straffe snyd i gymnasiet med -03

Skrevet af admin

06/04/2016

Dagens topnyheder

Hvis en gymnasieelev fremover snyder ved en eksamen, udløser det den laveste karakter i skalaen: -03.

Sådan lyder et af flere forslag i regeringens gymnasieudspil, der skal skærpe sanktionerne for snyd i gymnasiet.

- I dag skal eleven bare tage prøven om, hvilket i nogle tilfælde blot betyder, at de har længere tid til at læse op. Det er slet ikke en skrap nok sanktion, siger minister for børn, undervisning og ligestilling, Ellen Trane Nørby (V).

Flere andre partier er enige i, at snyd skal straffes hårdere. Liberal Alliance foreslår bortvisning af eleven ved grov snyd.

- Man kan allerede i dag bortvise, og det vil man fortsat kunne gøre brug af. Men vi ser bare, at i mange tilfælde er den eneste konsekvens, at eleven skal tage prøven om, siger Ellen Trane Nørby.

Regeringen lægger også op til, at gymnasierne i større omfang skal anvende tekniske løsninger for at kontrollere, om eleverne snyder i deres skriftlige opgaver ved eksempelvis at have kopieret tidligere opgaver.

Når eleverne har afleveret deres studieretningsprojekt, SRP, skal de forsvare den i en mundtlig eksamination. Det skal sikre, at det er elevens "egen selvstændige præstation", og at forældre eller andre ikke har givet for meget hjælp.

- Det skal sikre, at det ikke bare er en opgave, man har købt, siger ministeren.

Tilsvarende afsluttes studieretningsprojektet, SOP, i HHX og HTX med en både skriftlig besvarelse og en mundtlig eksamen.

Ud af de cirka 51.000 prøver i SRP og SSO var der i skoleåret 2014/2015 182 tilfælde af snyd og 70 tilfælde, hvor elever er blevet bortvist som følge af snyd.

I tråd med decideret snyd vil regeringen forhindre karakterspekulation. I dag kan en student tage suppleringsfag efter sin studentereksamen - og ved på den måde at udskyde svære fag opnå et højere gennemsnit.

Men regeringen vil fremover indrette systemet på en måde, så karakterer fra suppleringsfaget tæller med i gennemsnittet - dog skal de ikke kunne hæve det, men kun trække ned.

Til gengæld skal særligt talentfulde elever have lov til at gennemføre dele af uddannelsen hurtigere, så de får tid til flere fag på A-niveau, ligesom der skal sættes fokus på elevernes karrierekompetencer gennem praktikophold og samarbejde med andre institutioner og virksomheder.

/ritzau/