Region Syddanmark betalte millionbeløb for negativ kampagne

Region Syddanmark har betalt PR-­bureauet Waterfront 1.050.000 kroner for at modarbejde en fast forbindelse over Kattegat, skriver Ritzau.

Og regionen har brugt pengene uden at spørge andre PR­-bureauer, hvilket er i strid med reglerne, vurderer en ekspert.

Region Syddanmark valgte i foråret 2011 at indgå en kontrakt med Waterfront Communication, hvor det handlede om, at "få stemningen for Kattegatbroen til at vige til fordel for infrastrukturinvesteringer i hele Danmark".

Sådan hedder det i et oplæg til samarbejdet mellem Region Syddanmark og Waterfront, som DR's magasin 21Søndag har fået aktindsigt i.

Kattegatforbindelsen anses for en reel trussel mod Syddanmark. Regionen frygter at blive forbigået med infrastruktur­investeringer, hvis Folketinget vælger en fast forbindelse mellem Kalundborg og Aarhus.

Det forklarer regionsdirektør Mikkel Hemmingsen.

"Hovedopgaven er at udsætte/stoppe beslutningen om Kattegat og samtidig fremme egnens projekter", står der i oplægget.

- Det, at man decideret ønsker at skabe en negativ kampagne mod sine naboer, er ikke noget, man normalt ser i danske kommuner, siger forsker fra Danmarks Medie og Journalisthøjskole Roger Buch.

Regelbrud fremgår af mails
Ønsket om at modarbejde Kattegatforbindelsen var tilsyneladende så stærkt, at Region Syddanmark valgte at se stort på reglerne, da man udpegede Waterfront som det bureau, der skulle udføre opgaven.

21Søndag er kommet i besiddelse af en intern mail fra den tidligere ansatte i Waterfront Karsten Madsen, der skriver til kollegaer i Waterfront.

I denne mail skriver Karsten Madsen, at direktøren i Region Syddanmark, Mikkel Hemmingsen, "ikke tør gå længere end et år med 70.000 kroner månedligt selv om det overstiger EU­reglernes 600.000 kroner".

Andre kunne være billigere
Og Karsten Madsen fortsætter:

"Selv om det overstiger EU­reglernes 600.000 kroner, gør han det. Vi skal i hvert fald bare sende faktura for maj omkring 1. juni. Men vi er enige om at forlænge i løbet af perioden, så selve tilknytningen rammer de tre år".

Michael Steinicke, der er professor og institutleder ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet, har haft 21Søndags dokumentation til gennemsyn.

Han vurderer, at Region Syddanmark har handlet i strid med reglerne ved at indgå kontrakten med Waterfront uden at undersøge, om andre PR­bureauer kunne løse opgaven bedre og billigere.

Dagens Gossip

Dagens TV