Region Syddanmark svarer igen på ambulancekritik

Skrevet af admin

24/09/2015

Dagens topnyheder

Region Syddanmark tager torsdag aften til genmæle mod den foreløbig mest konkrete kritik efter godt tre uger, hvor det omdiskuterede hollandske selskab Bios har stået for regionens ambulancekørsel.

Regionens præhospitale chef, Torsten Lang-Jensen, medgiver over for Ritzau, at det var "uheldigt og ulykkeligt", at "ambulancerne var optaget af andre opgaver", da en ældre mand på Bios' allerførste arbejdsdag, 1. september, døde af en blodprop, inden ambulancen var nået frem - 38 minutter efter, der blev ringet 112 første gang.

- Det svinger. Nogle gange har man ikke brug for ambulancer, andre gange er der mange, der ringer 112, siger Torsten Lang-Jensen om sagen, der de seneste dage er blevet omtalt i Fyens Stiftstidende.

Omvendt afviser han en central del af kritikken i en anden sag, der er blevet beskrevet i avisen.

Ifølge Fyens Stiftstidende måtte en kvindelig patient 10. september vente otte timer på en ambulance med meldingen om, at der ikke var nogle ledige.

Men ifølge Torsten Lang-Jensen var der i dén sag ikke rekvireret en ambulance, men blot en sygetransport til en ikke-behandlingskrævende patient. Og den kom ifølge ham frem efter to en halv, ikke otte timer.

Ingen af de to sager vil dog få regionen til at øge beredskabet.

- Vi er stadigvæk i en indkøringsperiode. Vi følger Bios tæt, men der er ikke noget i den måde, vores beredskab fungerer på, som giver anledning til at revurdere vores opfattelse af tingene, siger regionsrådsformand Stephanie Lohse (V) til Ritzau.

I sagen om den kvindelige patient, der 10. september ventede længe på en transport til hospitalet, baserer regionsrådet sin forklaring på en gennemgang af sagen og aflytning af lydoptagelser fra alarmcentralen.

Patientens hjemmesygeplejerske har til Fyens Stiftstidende sagt, at hun bestilte en ambulance. Men det er ifølge regionen altså "faktuelt forkert".

Regionen medgiver dog, at sygetransporten kom frem en time senere end foreskrevet.

Men det er acceptabelt, mener Torsten Lang-Jensen.

- Vi holder dagligt øje med responstiderne, og de ligger på det samme niveau som den tidligere udbyders, siger han.

/ritzau/