Region: Ved ikke hvornår 1813-målsætning kan nås

Skrevet af admin

09/01/2014

Mest læste i dag

Lægevagten har siden 1. januar været erstattet af den nye akuttelefon i Region Hovedstaden, men i årets første dage har ventetiderne mildest talt været meget svingende.

Målsætningen er, at "90 procent af opkaldene til 1813 skal være igennem inden for tre minutter", men hvornår den målsætning er nået, vil Region Hovedstaden ikke gætte på.

- Hvornår vi når vores mål, det er svært at sige. Om vi skal komme med sådan en skæringsdato er i sidste ende en politisk beslutning, siger koncerndirektør i Region Hovedstaden, Svend Hartling.

Både De Konservative og Venstre mener, det er på tide, at sundhedsminister Astrid Krag (SF) kommer på banen. Og Venstres Sophie Løhde kræver netop en dato for, hvornår systemet kører som lovet.

Men det bliver altså ikke lige med det første, hvis det står til Svend Hartling.

- Vi vil gerne komme med en skæringsdato, når vi har lidt mere erfaring, end vi har nu. Vi har i princippet haft tre en halv dag nu som er det, vi kan kalde en normalitet i forhold til helligdage og lange lukketider, siger han.

Direktøren forsikrer imidlertid om, at det går i den rigtige retning.

- Hver eneste dag i hele ugen er det blevet bedre og bedre. Vi nærmer os mere og mere de mål, som er blevet sat op, som i øvrigt er meget ambitiøse og jo langt hurtigere end den gamle lægevagt, som jo ikke havde noget formelt mål, siger Hartling.

Ifølge årsberetningen 2012 fra den tidligere lægevagt i Region Hovedstaden var målet for ventetiden 'kortest mulig'. 73,8 procent af opkaldende blev besvaret inden for ét minut, 82,5 procent blev besvaret inden for to minutter, og 87 procent blev besvaret inden for tre minutter.

/ritzau/