Regioner: Tænk busser og lokalbaner med i timeplanen

Passagererne skal ikke kun kunne komme hurtigere gennem landet med superlyntog. Lokalbanerne og busserne skal også tænkes ind i timeplanen.

Sådan siger formanden for de Danske Regioner, Bent Hansen, efter at regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten tirsdag har indgået aftale om en togfond.

- Når man laver nogle nye togstrækninger og nogle nye tog, skal man passe på, at sammenhængen i den offentlig transport ikke går tabt, siger han til Ritzau.

- Vi ved, at en tredjedel af danskerne tager busserne til og fra jernbanestationerne. Så vi skal have tingene til at hænge sammen på en ny måde, for at sikre at den her store investering bliver en succes, fortsætter han.

Selvom regionerne glæder sig over aftalen, havde Bent Hansen gerne set, at der var taget højde for togtrafikkens sammenhæng med de andre transportformer.

- Vi appellerer meget til, at man nu tager det næste skridt og sikrer sammenhængen. Det kræver en dybdegående analyse, og det håber vi, at Folketingets partier og transportministeren er opmærksomme på, siger han.

Analysen skal blandt andet se på, hvordan passagererne nemmest kan skifte mellem bus og tog. Det kan betyde, at busafgangene skal tilpasses til togtiderne, og at der bliver bygget nye busterminaler.

Ifølge regionerne skal den også vise, om der kan være behov for yderligere investeringer i letbaner og lokalbaner.

Togfonden indeholder i alt 28,5 milliarder kroner, som regeringen samt Dansk Folkeparti og Enhedslisten har fundet ved ændret beskatning af de selskaber, der henter olie op af Nordsøen. Pengene er øremærket til at skabe hurtigere og bedre togdrift i Danmark.

/ritzau/

Dagens Gossip