Regionsformand: Akuttelefonen er en stor udfordring

Skrevet af admin

08/08/2014

Mest læste i dag

Juli var en helt speciel måned for Region Hovedstadens akuttelefon, som borgerne kan ringe til på 1813 for at få hurtig og effektiv hjælp. Ventetiderne skulle være nede på normalt niveau igen.

Sådan lyder det fra formand for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen, efter at kun 23 procent af opkaldene til 1813 blev besvaret inden for tre minutter i juli. Målet er, at 90 procent skal besvares så hurtigt.

- Juli måned var speciel på grund af en omlægning af vagttiderne for de ansatte på akuttelefonen, som gjorde, at nogen sagde op, siger hun.

Men heller ikke nu efter den særlige juli, vil akuttelefonen nå det erklærede mål.

- Nej. Vi er ikke i mål endnu, men vi arbejder videre med det, og det er derfor, at vi varslede nogle ændrede arbejdstider i juli måned, hvor der normalt er færre, der ringer til akuttelefonen.

- Hele målet med 1813 er en større omlægning af akutberedskabet, som skal gøre det mere enkelt for borgerne. Men det har vist sig at være en stor udfordring, siger hun.

Et midtvejsevaluering af 1813, som kommer tirsdag, skal ifølge formanden vise, hvor der skal sættes ind for at nå målet.

Regionsformanden siger, at der ikke er et fuldt overblik over, hvor mange sygeplejersker, der har sagt op over sommeren.

- Vi ved, at den (akuttelefonen, red.) er tilbage på et mere almindeligt niveau. Der er i gang med at blive rekrutteret flere sygeplejersker, og der er også kommet flere læger til telefonen løbende.

- Så det er en overgang det her, men det er klart, at det skal følges. Vi kan jo ikke blive ved med at komme med nye undskyldninger for, at det ikke fungerer. Jeg er ikke tilfreds, hvis der går et år, før tingene er oppe igen, siger hun.

/ritzau/