Regionsformand vil se svensk øresundsforslag an

Den svenske regering har i forbindelse med den såkaldte Almedalsuge lanceret en ambitiøs plan for de kommende 20 års investeringer i infrastruktur.

Den indbefatter en ny fast forbindelse over Øresund mellem Helsingør og Helsingborg og bliver som udgangspunkt positivt modtaget af Sophie Hæstorp Andersen (S), der er formand for Region Hovedstaden.

- Vi tager imod invitationen til at sætte os ned på begge sider af sundet for at få analyseret, hvad behovet er, og hvordan man i givet fald kan opfylde det.

- Og vi skal selvfølgelig have transportministrene med, for sådan et projekt bliver ikke til noget, hvis staten ikke vil være med til at finansiere det, siger hun over telefonen fra det svenske folkemøde i Visby.

Men regionsformanden har ikke kunnet love sine svenske kolleger ret meget på danskernes vegne, for hun er også klar over, at der er andre områder, der har større trafikpolitisk fokus lige nu.

- Timingen kommer på et tidspunkt, hvor der lige er afsat 20 milliarder kroner til at binde Danmark bedre sammen, og hvor der er fokus på at få Femern Bælt-forbindelsen i jorden næste år.

- Svenskerne vil gerne arbejde indenfor en relativt kort tidshorisont, mens jeg vil tro, at man herhjemme nok godt lige vil se tiden og de store investeringer i infrastruktur lidt an, siger hun.

Uanset, hvad diskussionerne om en ny forbindelse måtte ende med, minder hun dog om, at der er andre infrastrukturelle problemer, der skal kigges på i regionen.

- Vi har et problem inde omkring Københavns Lufthavn, hvor der let opstår en prop. Hvis der sker noget der, så sidder alting fast.

- Og hvis det andet bliver for stor en mundfuld, så skal vi i hvert fald have fokus på, hvordan vi løser det problem med den nuværende Øresundsbro, siger Sophie Hæstorp Andersen.

"Sverigebygget", som de fire svenske regeringspartier kalder planen, omfatter ud over en ny Øresundsforbindelse også øget satsning på højhastighedstog og boligbyggeri.

Tilsammen er der lagt op til en investering på 400 milliarder offentlige og private svenske kroner.

Af dem er de 70 milliarder afsat til forbedringen af infrastrukturen i Stockholm, Göteborg og Skåne.

Det er dog ikke umiddelbart specificeret, hvor mange af de penge der skal bruges på at forbinde Helsingborg og Helsingør.

/ritzau/

Dagens Gossip