Reklamer rykker ind på mobilen

Vi er vant til at blive afbrudt af reklamer midt i fredagsfilmen, men nu skal forbrugerne også vænne sig til at få reklamer på mobiltelefonen. Virksomheder vælger nemlig i stigende grad at reklamere for deres produkter på smartphones.

I USA blev der brugt mere end dobbelt så mange penge på mobilreklamer i første halvdel af 2013 i forhold til året før, og udviklingen går i samme retning i Danmark. Det fortæller Mads Peter Olsen, digital director for mediebureauet Mindshare.

»Det er en tendens, vi ser i Danmark også, både på det egentlige annoncemarked og på annoncørernes egne websites. Der kommer flere og flere besøgende fra mobiltelefoner og tablets,« siger Mads Peter Olsen.

Mobile reklamer kommer i forskellige afskygninger, blandt andet i form af såkaldt in app-annoncering, hvor reklamer dukker op i for eksempel spil, bannerannoncer eller mere kreative løsninger, hvor en annonce fylder hele mobilskærmen. 

Skiftet til mobile enheder virker som en logisk udvikling på annoncemarkedet. Senest i 2015 forventes trafikken til annoncer at komme overvejende fra mobile enheder. Alligevel er aktørerne på det danske marked ikke helt så offensive som på det nordamerikanske, hvor forbruget på mobilreklamer steg til 3 milliarder dollar i første halvdel af 2013 fra 1,2 milliarder dollar året før.

»Der er ikke helt samme aktive efterspørgsel fra kunderne, som man ser i USA. Det er mere på vores anbefaling, de skifter« siger Mads Peter Olsen og forklarer det med, at kunderne først har knoklet med deres hjemmesider, dernæst har fået sociale medier.

»Nu skal man så på mobiltelefonen, og det kan gøre nogle kunder lidt forpustet,« siger han. 

 

Dagens Gossip