Retssag på vej om landsholdsspilleres rettigheder

Hvem tilhører egentlig de danske fodboldlandsholdsspilleres kommercielle rettigheder?

Det spørgsmål har Divisionsforeningen og Spillerforeningen to forskellige svar på, og derfor har førstnævnte anlagt en sag i det fagretlige system for at få klarhed over, hvem der har ret.

I forbindelse med den seneste landsholdsaftale mellem Dansk Boldspil-Union (DBU) og spillerne tidligere i år skrev Spillerforeningen på sin hjemmeside, at spillerne havde erhvervet de immaterielle (kommercielle, red.) rettigheder i landsholdsregi.

Men det strider mod den aftale, der er mellem Spillerforeningen og klubbernes repræsentant, Divisionsforeningen, om kommercielle rettigheder.

- I overenskomsten står der så, at spillerne skal spørge klubben, hvis de vil lave kommercielt arbejde, der ikke er i klubregi, siger Divisionsforeningens direktør, Claus Thomsen, til Ekstra Bladet.

Han giver som eksempel, at FC København kan nægte Nicolai Jørgensen at lave kommercielt arbejde for DBU, hvis Royal Unibrew bliver sponsor for landsholdet, da FCK's hovedsponsor er Carlsberg.

- Nu kender vi ikke ordlyden i den aftale, som DBU på det her punkt har indgået med Spillerforeningen. Men forestiller man sig, at vi her taler om en generel overdragelse af de kommercielle rettigheder, så har man overtrådt den aftale, der er omfattet af overenskomsten, siger Claus Thomsen.

Hos Spillerforeningen bekræfter direktør Mads Øland over for Ekstra Bladet, at Divisionsforeningen har anlagt en sag, og at Spillerforeningen skal aflevere et svarskrift inden jul.

/ritzau/

Dagens Gossip