Rigspolitiet: Massive regelbrud blandt østchauffører

Der er ofte en udenlandsk chauffør bag rattet, når Rigspolitiet skriver bøder på grund af brud på køre-hvile-tiderne, der skal sikre chauffører hvile og forbedre færdselssikkerheden.

Til gengæld døjer politiet med bevisbyrden i sager om såkaldt cabotagekørsel, der ellers er et særligt indsatsområde.

Sådan lyder vurderingen fra Michael Balvits, vicepolitikommissær og operativ leder af Rigspolitiets tungvognssektion, efter flere større kontroller i sidste uge, hvor 130 overtrædelser blev noteret fordelt på 66 ud af 242 tjekkede lastbiler.

- Vi har haft en særlig indsats mod carbotage mod udenlandske chauffører, som kører i Danmark, og det er i målgruppen af østchauffører, at vi har konstateret massive overtrædelser af køre-hvile-tid, siger Michael Balvits til Ritzau.

EU's cabotageregler tillader, at en lastbil fra et andet EU-land kan køre tre ture i Danmark på hjemlandets lønvilkår inden for syv dage, efter at chaufføren har krydset den danske grænse.

Danmark tillader, at man kan optjene tre nye ture på alle årets dage, hvis man krydser grænsen igen. Danske vognmænd mener, at det har ført til underbetaling af især østchauffører, hvor det kan være svært at bevise, at chaufførerne har krydset grænsen.

- Det er sværere at løfte bevisbyrden ved carbotage under en vejkontrol, og når vi har fundet en ny måde, så finder de nye smuthuller. Så vi har ikke fået lavet så mange carbotagesager, som vi havde forventet, fortæller den operative leder.

Hvis man skal gøre noget ved carbotage, så skal man efterforske vognmændenes kørselsmønstre og følge efter køretøjerne, mener Michael Balvits, der tirsdag var på endnu en lastbilkontrol.

- Nu kommer der en lastbil forbi, og når vi stopper ham, så har vi meget svært ved at løfte bevisbyrden for, hvad han har lavet, siger han.

På en vilkårlig måned i løbet af efteråret har Rigspolitiet udstedt bøder for 1,6 millioner kroner til lastbilchauffører og vognmænd. De fleste har været på grund af brud på køre-hvile-tid.

- Det er desværre et normalt billede af vores kontroller, og jeg kan ikke forstå, at vi kan blive ved med at skrive så mange overtrædelser for køre-hvile-tid, siger Michael Balvits.

- Det er jo chaufførernes erhverv, som er på spil, da det er rigtig store bøder og betingede og ubetingede frakendelser af køreretten, forklarer han.

Tre tungvognscentre i henholdsvis Aalborg, Vejle og Karlslunde overtager fra årsskiftet Rigspolitiets arbejde med kontrol af lastbiler. Tungvognssektionen bliver dermed skåret væk bortset fra et par specialister.

/ritzau/

Dagens Gossip