Roskilde er forsøgsby for fremtidens forskere

Når de 85.000 daglige gæster bevæger sig rundt på Roskilde Festival, er de ikke kun med i en af Nordeuropas største musikbegivenheder.

De er også med i en lang række videnskabelige forsøg, som studerende fra DTU og Aalborg Universitet foretager under festivalen.

Den store, midlertidige by syd for den sjællandske domkirke er nemlig ideel til at teste nye idéer, forklarer Martin Vigild, dekan på DTU.

- Det er et fantastisk laboratorium, hvor vi kan implementere vores systemer, processer og produkter i en brugersituation, hvor de bliver anvendt, forklarer han til Ritzau.

For ham at se er Roskilde Festival den ultimative stresstest.

- I forhold til resten af det danske samfund er Roskilde Festival et mareridt. Det er det hårdeste miljø, man kan udsætte sit projekt for. Så hvis det fungerer på Roskilde Festival, så fungerer det også alle andre steder, konstaterer han.

DTU har rundt regnet 100 studerende af sted på festivalen, som medbringer i omegnen af 25 projekter.

Et af de disse er en håndvask, hvor der først kommer vand ud af hanen otte sekunder efter, at brugeren har fået sæbe fra en dispenser.

- Det er indsæbningstiden, der betyder noget i forhold til at bekæmpe bakterierne. Det er ikke vandet eller den øvrige vasketid, forklarer Isa Ipsen.

Hun har lavet håndvasken som bachelorprojekt sammen med studiekammeraten Frederik Randbøll Jørgensen.

De har kunnet konstatere, at håndvaskere i gennemsnit brug fem sekunder på at sæbe sig ind, men at nogle vasker sæben af allerede efter et halvt sekund.

Det håber de at ændre med håndvasken.

- Den helt åndssvage fremtidsdrøm er, at det bliver lige så udbredt på offentlige toiletter, som vandhanesensoren er i dag, forklarer Frederik Randbøll Jørgensen.

Og historikken viser, at forsøgene kan udvikle sig til meget mere end en test. Studerende fra DTU har tidligere afprøvet blandt andet den udfoldelige affaldsbeholder Trash Bucket og den bærbare mobiloplader Volt, som i dag bruges flittigt på festivalen.

På samme måde testede studerende fra Aalborg Universitet i 2011 en tidlig udgave af computerspillet "Forced" på festivalen. Sidste efterår udkom spillet, som på under en uge omsatte for tre millioner kroner.

- Man får en idé om, hvilke ting der virker, og hvilke der ikke virker. Det er typisk nogle meget praktiske ting, der er afgørende for, om digitale værktøjer virker, forklarer Steven Gelineck, der er adjunkt på Institut for Arkitektur og Medieteknologi.

Herfra har universitetet hvert år mellem 20 og 30 studerende af sted for at teste alt fra interaktive affaldscontainere til digitalt musiktræ.

- Det er som at have en by i en uges tid. Det er en gylden mulighed, mener Steven Gelineck.

/ritzau/

Dagens Gossip