Roskilde Festival: Her er stadig for få udlændinge

Midt i alle festerne og koncerterne på dette års Roskilde Festival må arrangørerne nok en gang sande, at det heller ikke i år er lykkedes at lokke nok udenlandske gæster til.

Midt i juni meldte festivalen udsolgt, men kun knap 15 procent af de 80.000 partout-billetter blev købt af udlændinge, selv om festivalens mål er at have 50 procent udenlandske gæster.

- Det er en langsigtet indsats, men vi vil stadig gerne have, at der kommer flere udlændinge til, siger festivalens talsperson, Christina Bilde, og uddyber:

- Vi vil gerne være en international festival, og det er vi i mindset, tilgang og indhold, men vi vil også gerne give et blik ind i andre kulturer.

Roskilde Festival har ellers gjort en del for at råbe udlændingene op og nå tilbage til samme niveau som for cirka 10 år siden, hvor halvdelen af gæsterne talte et andet sprog end dansk.

I 2010 stod festivalen eksempelvis bag næsten 30 danske koncerter under Stockholm Kulturfestival, og sidste år annoncerede man hovednavnet The National via et svensk medie.

Alligevel holder festivalen stædigt fast i sit mål, selvom det ikke bliver nået "så hurtigt, som vi havde håbet", siger Christina Bilde:

- Det er ikke urealistisk, men det er et langt, sejt træk, før vi når dertil.

Hun forklarer det spinkle udenlandske opbud med konkurrencen fra et stigende antal europæiske festivaler. Samtidig er Roskilde-gæsternes gennemsnitsalder blot 24 år, og "unge mennesker har ikke så mange penge", lyder det.

Specielt den sidste forklaring kan den 27-årige hollænder Joakim Lindhout nikke genkendende til.

- Det er for dyrt for mange hollandske unge at købe billetten og rejse til Danmark. Derfor bliver de væk, siger han.

Selv har han dog taget turen fra Amsterdam til Roskilde for andet år i træk.

- Her er en særlig stemning i forhold til på andre festivaler. Og jeg kan virkelig godt lide, at festivalen er tvedelt med camping og fester i de første dage og fokus på musik i de sidste, siger han.

/ritzau/

Dagens Gossip