Royal Unibrew satser på de unge

Da Klumben og Raske Penge sidste sommer hittede med sangen »Yndlingssodavand«, kan de meget vel have haft svært ved at få armene ned hos Royal Unibrew i Faxe.

Sangen handler nemlig om sodavanden Faxe Kondi, og den bliver fremført af to af Danmarks mest populære musikere. Dermed fik Faxe Kondi reklame i en grad, som de ville have svært ved at købe sig til i et segment, som de rigtig gerne vil tættere på - de unge.

Samme år lancerede bryggeriet en energidrik-version af sodavanden, Faxe Kondi Booster, og ifølge halvårsregnskabet for første kvartal 2013 gør den det rigtig godt.

»På det danske marked fortsætter vores Royal øl med at styrke sin position hos de danske forbrugere, ligesom Faxe Kondi Booster gør det inden for energidrik-segmentet,« skriver bryggeriet i regnskabet, som blev offentliggjort tidligt onsdag morgen. Også den nye Faxe Kondi Booster Blue viser gode takter, melder Royal Unibrew.

»Royal Unibrew lancerede i første halvår en ny smagsvariant af energidrikken Faxe Kondi Booster og en ny eksotisk smagsvariant af Nikoline sodavand. Begge de nye produkter har allerede opnået en god distribution og markedsposition,« skriver bryggeriet, som desuden forsøger sig med sponsorater af arrangementer rettet direkte mod de unge blandt andet de københavnske gadefester Distortion, som løb af stablen over fire dage i maj måned.

Royal Unibrew oplyser ikke regnskabstal særskilt for det danske marked, men melder om en vækst i den vesteuropæiske omsætning til 928 millioner kroner i første halvår fra 895 millioner i samme periode sidste år og skriver:

»Det skønnes, at der i Nordvest-Europa i første halvår 2013 har været et lavt encifret fald i danskernes forbrug af øl og læskedrikke i forhold til samme periode 2012. Stigningen i 2012 i afgifterne i Danmark gør det dog vanskeligt at foretage en valid sammenligning af markedsudviklingen fra 2012 til 2013.«

Royal Unibrew vinder på Carlsbergs uenighed med COOP, som betyder, at landets største bryggeri ikke længere får plads i supermarkedskædens tilbudsaviser ligesom COOP generelt fører færre Carlsberg-produkter.

»Det vurderes, at Royal Unibrew har øget sine markedsandele for brandede øl og læskedrikke i perioden, til dels grundet samhandelsudfordringer for en række konkurrerende produkter i en større detailhandelskæde,« skriver Royal Unibrew i regnskabet.

Dagens Gossip