S-kampagne intensiveres - men valget har lange udsigter

Skrevet af admin

17/01/2015

Mest læste i dag

Lørdag intensiverer Socialdemokratiet deres kampagne "Det Danmark du kender", som startede i statsminister Helle Thorning-Schmidts nytårstale.

Partiet lancerer hjemmesiden resultaterfordanmark.dk, og rundt om i landet vil politikerne bevæge sig ud blandt befolkningen for at gøre opmærksom på partiets meritter.

Blandt andet går forsvarsminister Nicolai Wammen på gaden i Aarhus for at føre kampagne.

Flere S-ministre vil følge trop i den kommende uge, men det er ikke et varsel om en snarlig udskrivelse af et folketingsvalg, forsikrer forsvarsministeren.

Spørgsmål: Hvorfor har I pludselig så travlt med at lave kampagne?

- Vi vil gerne fortælle danskerne om de resultater, regeringen har leveret til Danmark. Der er blandt andet 30.000 danskere, som stod i arbejdsløshedskøen for et par år siden, som har fået job.

- Det viser, at vores politik virker og giver mulighed for at investere i velfærd de kommende år, siger Nicolai Wammen.

Spørgsmål: I vil gerne vise jeres resultater frem, men er det også et udtryk for, at der ikke er mere politik, I skal have gennemført i den her valgperiode?

- Der er masser, vi skal nå endnu. Derfor er det vigtigt at sige, at det her ikke er startskuddet til en valgkamp. Vi er i den grad i arbejdstøjet, og vi arbejder helt frem til, at statsministeren trykker på valgknappen, siger Nicolai Wammen.

Politisk kommentator Erik Holstein fra Altinget tror heller ikke på et snarligt valg. I stedet ser han fornuft i at lancere kampagner i god tid før et valg.

- De har lært, at det er meget mere effektivt at lave politiske kampagner, før valgkampen skydes i gang. Så drukner det ikke i det, alle de andre politiske partier kommer med.

- Men jeg tror ikke, at vi er meget tættere på et valg. Jeg synes stadigvæk, at et valg i foråret – for eksempel i april eller maj – er det overvejende mest sandsynlige, selv om de har sat deres kampagne i gang, siger han.

/ritzau/