S-ordfører vil se åbne arme i den kollektive trafik

»Mange oplever, at man gør sit bedste for at sætte sig ind i reglerne, og så er der et eller andet mystisk med takstsystemet, som gør, at det kan være dyrere at køre den ene vej end den anden vej, hvor det er helt åbenlyst, at denne her passager har ikke været ude på at snyde. Der skal vi have en eller anden form for »largeness« på en eller anden måde, hvor man hos personalet kan sige, »okay, det finder vi ud af«,« siger Rasmus Prehn til Berlingske Nyhedsbureau og efterspørger en større tillid til passagererne såvel som personalet, som kan vurdere, hvornår der er tale om snyd, og hvornår der er tale om en misforståelse.

I kronikken kalder trafikordføreren mange af forholdene i den kollektive trafik for »ulogiske, unødigt komplicerede og ja - direkte dumme«. Men ud over attitudeændringen iblandt medarbejderne i de enkelte transportvirksomheder, kan politikerne på Christiansborg også gøre en forskel for at hæve serviceniveauet.

»Vi skal huske på, at når vi taler kollektiv trafik, så handler det ikke kun om at kigge på bundlinjen. Hvis det er vores stive regler, hvis det er os, der har tilrettelagt det for dumt og nidkært, så vil vi gerne i dialog med personalet om, hvordan vi kan lave det om, så det bliver nemmere for dem at lave den gode service over for passagererne,« siger Rasmus Prehn og nævner som konkrete eksempler en omlægning af det komplicerede takstsystem og en fælles organisering af de mange selskaber, der håndterer den kollektive transport.

»Bare i hovedstaden har vi Movia til busserne, ét DSB til S-tog, ét DSB til regionaltog, så har vi Metroselskabet. Måske kunne vi organisere det smartere, så der var én indgang, ét ansigt udadtil og én markedsføring, så kunderne oplever, at kollektiv trafik er én ting, der er god service, og passagererne har altid ret,« siger han.

Dagens Gossip