S: Transportminister er uambitiøs i forhold til timemodel

Skrevet af admin

13/08/2015
Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokraterne, er ikke imponeret af transportminister Hans Christian Schmidts (V) udmelding om, at langsommere tog er en mulighed for at spare penge i Togfonden.- Det er meget uambitiøst. Vi har før folketingsvalget lavet en bred aftale i Folketinget om, at vi skal have bedre og hurtigere tog til danskerne. For os er timemodellen en vigtig ambition, siger Rasmus Prehn til Ritzau. Togfonden skal modernisere jernbanenettet, og målet er blandt andet, at man skal kunne køre mellem landets største byer på en time - deraf udtrykket timemodellen.Netop timemodellen er Togfonden bygget op omkring, men det princip kan blive ofret i regeringens annoncerede serviceeftersyn, siger Hans Christian Schmidt.For mangler der kroner i kassen, kan det blive aktuelt at skrue ned for hastigheden for fremtidens tog, er ministerens melding. - Vi vil generelt gerne prøve på at sænke rejsetiden, så folk kan komme hurtigere frem - både på jernbanen og på vejene. - Men man kan ikke lade være med at kigge på, hvordan det bliver finansieret, fordi man har en drøm om, hvordan det skal være, siger Hans Christian Schmidt til Ritzau. Finansministeriet i gang med at undersøge finansieringen af fonden, som får sine penge fra oliebeskatningen.Rasmus Prehn synes, at ministeren er for hurtig på aftrækkeren.- Er der økonomiske udfordringer eller andet, må vi selvfølgelig kigge på det. Men det er meget tidligt, at ministeren begynder at give op på flere elementer i togfonden, siger Prehn, som minder om, at ministeren ikke selv kan gøre noget ved timemodellen.Venstre står nemlig uden for aftalen om Togfonden, som blev indgået sidste år mellem Socialdemokratiet, De Radikale, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten, der også efter valget har et flertal bag sig.DSB påpegede sidste år, at investeres der i langsommere tog, end der er lagt op til i aftalen om Togfonden, vil man kunne spare 300 millioner kroner om året mod "nogle få minutters længere rejsetid".Men det holder ikke, mener Prehn.- Åbner man først op for to eller tre minutter, så er der lige pludselig gået et kvarter, inden man ser sig om. Det skal vi passe på med, siger han. Henning Hyllested, Enhedslistens transportordfører, siger, at timemodellen ikke er hellig for partiet, men han er skeptisk.- Hele formålet med Togfonden er, at der skal være hurtigere tog i Danmark, så toget vil blive meget konkurrencedygtig med bilen.- Så jeg vil gerne vide, hvad ministeren mener med langsommere tog. Timemodellen er ikke hellig for os. Er der tale om få minutter, er det ikke et problem, men det vil jeg se, før jeg tror på det, siger han.Hos De Radikale er men direkte uenig med ministeren, siger transportordfører Andreas Steenberg.

Dagens topnyheder

Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokraterne, er ikke imponeret af transportminister Hans Christian Schmidts (V) udmelding om, at langsommere tog er en mulighed for at spare penge i Togfonden.

- Det er meget uambitiøst. Vi har før folketingsvalget lavet en bred aftale i Folketinget om, at vi skal have bedre og hurtigere tog til danskerne. For os er timemodellen en vigtig ambition, siger Rasmus Prehn til Ritzau.

Togfonden skal modernisere jernbanenettet, og målet er blandt andet, at man skal kunne køre mellem landets største byer på en time - deraf udtrykket timemodellen.

Netop timemodellen er Togfonden bygget op omkring, men det princip kan blive ofret i regeringens annoncerede serviceeftersyn, siger Hans Christian Schmidt.

For mangler der kroner i kassen, kan det blive aktuelt at skrue ned for hastigheden for fremtidens tog, er ministerens melding.

- Vi vil generelt gerne prøve på at sænke rejsetiden, så folk kan komme hurtigere frem - både på jernbanen og på vejene.

- Men man kan ikke lade være med at kigge på, hvordan det bliver finansieret, fordi man har en drøm om, hvordan det skal være, siger Hans Christian Schmidt til Ritzau.

Finansministeriet i gang med at undersøge finansieringen af fonden, som får sine penge fra oliebeskatningen.

Rasmus Prehn synes, at ministeren er for hurtig på aftrækkeren.

- Er der økonomiske udfordringer eller andet, må vi selvfølgelig kigge på det. Men det er meget tidligt, at ministeren begynder at give op på flere elementer i togfonden, siger Prehn, som minder om, at ministeren ikke selv kan gøre noget ved timemodellen.

Venstre står nemlig uden for aftalen om Togfonden, som blev indgået sidste år mellem Socialdemokratiet, De Radikale, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten, der også efter valget har et flertal bag sig.

DSB påpegede sidste år, at investeres der i langsommere tog, end der er lagt op til i aftalen om Togfonden, vil man kunne spare 300 millioner kroner om året mod "nogle få minutters længere rejsetid".

Men det holder ikke, mener Prehn.

- Åbner man først op for to eller tre minutter, så er der lige pludselig gået et kvarter, inden man ser sig om. Det skal vi passe på med, siger han.

Henning Hyllested, Enhedslistens transportordfører, siger, at timemodellen ikke er hellig for partiet, men han er skeptisk.

- Hele formålet med Togfonden er, at der skal være hurtigere tog i Danmark, så toget vil blive meget konkurrencedygtig med bilen.

- Så jeg vil gerne vide, hvad ministeren mener med langsommere tog. Timemodellen er ikke hellig for os. Er der tale om få minutter, er det ikke et problem, men det vil jeg se, før jeg tror på det, siger han.

Hos De Radikale er men direkte uenig med ministeren, siger transportordfører Andreas Steenberg.