S vil screene undervisningsbøger for ligestilling

Skrevet af admin

31/10/2013

Dagens topnyheder

Før bibliotekarer, fagudvalg og konsulenter bestiller nye undervisningsbøger hjem til deres uddannelser, bør de overveje, hvordan bøgerne fremstiller kønsrollerne.

Sådan lyder et forslag fra Socialdemokraternes ligestillingsordfører, Rasmus Horn Langhoff, skriver Politiken torsdag.

- Der er behov for, at det kommer med i bekendtgørelser, så man undgår, at bøgerne fastholder forældede kønsrollemønstre, siger Rasmus Horn Langhoff til Politiken.

Han er faldet over en grundbog på sosu-uddannelserne, "Sundhed, omsorg og pædagogik", som han mener gennem flere beskrivelser fastholder piger og drenge i fastlåste kønsroller.

Blandt andet står der i bogen, at drengelege gerne handler om "heltegerninger", "hvor trusler og farer skal bekæmpes".

Stereotype beskrivelser af køn er med til at sætte børn i bås og hæmme deres udfoldelsesmuligheder, mener Rasmus Horn Langhoff.

Han frygter, at sosu-medarbejdere i dette tilfælde gennem bogen lærer at videregive stereotyper.

- Hvis de ender med at sende drenge på dinosaurusmuseum og piger på barbiemuseum, er det med til at være en selvforstærkende virkning, der sætter drenge og piger i bås. Drenge skal have lov til at være andet end vilde og klatre i træer, siger han.

SF's ligestillingsordfører, Özlem Sara Cekic, synes, det er en rigtig god idé, mens Dansk Folkepartis ligestillingsordfører, Pia Adelsten, kalder det noget "forkvaklet sludder".

- Jeg sidder bare og venter på, at vi ikke længere må sige han og hun. Det er simpelthen for meget. Der er forskel på drenge og piger.

- Det kan godt være, at Rasmus Horn Langhoff er blevet ligestillingsordfører, men derfor kan han sgu godt opføre sig som en mand. Det er simpelthen et skrækkeligt forslag, siger hun til Politiken.

Rasmus Horn Langhoff understreger, at flere afsnit i sosu-bogen er "glimrende", men det formilder ikke en af forfatterne, Gitte Riis Hansen. Hun mener, at han forsimpler et komplekst område.

- Vi fremstiller i bogen, hvordan det ser ud ude i daginstitutionerne og andre steder. Der, hvor piger leger nogle særlige lege, og drenge leger andre lege.

- Der er også nogle, der bryder med mønstret, men bogen skal ramme et meget alment niveau, hvor abstraktionsniveauet har en grænse, siger hun til Politiken.

/ritzau/