S vil stille krav om vinterdæk

Det mener Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn (S), der ifølge Nordjyske bebuder et lovforslag, der påbyder bilisterne at sikre sig imod glat føre.

»Vi kan se, at der stadig er en større gruppe folk, der kører uden vinterdæk eller helårsdæk. Det betyder dels, at de er til fare for sig selv og for andre. Men det betyder også, at de kan genere trafikken, så der bliver en masse forsinkelser og andet. Det er i det lys, at vi vil komme med det lempelige forslag, at det skal være påbudt at køre med vinterdæk eller helårsdæk de dage, der er glat føre,« siger Rasmus Prehn til Nordjyske.

Regeringspartiet SF er ikke varm tilhænger af obligatoriske vinterdæk, men vil ikke afvise regler og lover at lytte til Prehn. Trafikordfører og politisk ordfører Jonas Dahl (SF) vurderer dog, at et krav bliver svært at håndhæve.

»Man kan ikke lovgive mod tåber, og man er tåbe, hvis man kører med glatte sommerdæk i sne og sjap,« siger han.

Venstre er klart imod krav om vinterdæk eller helårsdæk. Trafiksikkerhedsordfører Karsten Nonbo (V) mener, at folk selv er i stand til at afgøre, hvornår de skal bruge vinterdæk.

»Vi overlader det til den sunde fornuft at sætte vinterdæk på, når der er optræk til vintervejr,« siger Nonbo til Nordjyske.

Dækbranchens Fællesråd bakker derimod op om det socialdemokratiske forslag om obligatoriske vinterdæk.

Rådet har ifølge Nordjyske foretaget en undersøgelse, der viser, at op mod 86 procent af bilerne kører med vinterdæk eller helårsdæk. Alligevel vil rådet gerne have de sidste bilister med på vognen.

»Hvorfor skal de resterende 14 procent gøre livet surt for de 86 procent af bilisterne, der bruger fornuften og sikrer deres køretøj efter vejrforholdene,« siger direktør for Dækbranchens Fællesråd, Volker Nitz, til Nordjyske.

Han forklarer, at sommerdæk på vinterveje ikke bare er til fare for trafikken. De er også en belastning for samfundet.

»Mobiliteten i det danske samfund er rigtig, rigtig vigtig. En større rapport, som Transportministeriet har lavet i 2011, tydeliggør, at det koster samfundet og erhvervslivet dyrt, når mobiliteten nedsættes med ganske få procent. Og det gør den, hvis folk på grund af ikke egnede dæk kommer for sent på arbejde, varer bliver leveret for sent og så fremdeles,« siger Volker Nitz.

I syv europæiske lande, herunder Sverige, Norge og Tyskland, er der allerede regler, der ligner forslaget fra Socialdemokraterne.

Dagens Gossip