SAAB vil snart genopstå som elbil

I hvert fald siger den 67-årige tidligere Volvo-direktør Erling Trogen ifølge den svenske avis Dagens Industri, at der er ved at være styr på en række investorer, der skal være med til at puste nyt liv i SAAB-mærket - og det altså som elbil.

Pt. sørger han for, at hjulene ruller på SAAB-produktionsanlægget i Trollhättan i Sverige. Lige nu producerer fabrikken udelukkende reservedele til de tusinder af SAAB-kunder, der stadig kører i deres benzin- og dieselbiler. Men planen er, at der inden for et år skal rulle spritnye SAAB-elbiler ud af fabrikken.

Om det kommer til at ske er stadig uvist. Men Erling Trogen er ikke den eneste, der tror på elbil-ideen.

Den svensk-kinesiske investeringsgruppe Nevs har stået for en stor del af investeringen, og derudover er en kinesiske kommune ved at komme ind i samarbejdet. Det er umiddelbart en lidt atypisk investor, men ideen er angiveligt, at kommunen Qingdao vil sørge for, at SAAB vælger netop Qingdao som placering til et ventet produktionsanlæg i Kina.

Og faktisk er den kinesiske forbindelse essentiel i hele planen. For det er nemlig Kina, der er i sigtekornet som det vigtigste marked for den nye SAAB-elbil. De smogtrætte storbykinesere skal simpelthen vænnes til at køre i SAAB-elbiler.

Der er stadig mange forhindringer, før drømmen bliver til virkelighed. Trogen er dog stålsat i sin tro på at det kan lade sig gøre. I hvert fald fortæller han ifølge Dagens Industri, at han lige nu hyrer nye medarbejdere til fabrikken i Trollhättan. Det drejer sig mest om folk til produktionen - de specialister og ingeniører, der skal designe elbilen, bliver hyret som kontraktansatte konsulenter.

Da SAAB gik i betalingsstansning var et af problemerne, at den tidligere SAAB-ejer, amerikanske General Motors, kunne blokere for, at den daværende ejer, hollandske Spyker, kunne indgå aftaler med kinesiske investorer. Det gjorde amerikanerne for at undgå, at kinesiske bilproducenter fik adgang til vestlig bilteknologi, der i sidste ende ville kunne give bagslag for salget af General Motors biler i det fremadstormende kinesiske kæmpemarked.

Om den problemstilling kan dukke op igen i forbindelse med planerne om en elbil-SAAB, er lidt uvist. Diskussionen om motorkomponenter er i hvert fald lukket, nu hvor SAAB tager elbil-vejen.

Dagens Gossip