Sådan gør du din fastfood sund

Vinteren er over os, og de korte og kolde dage gør, at mange tyr til hurtige løsninger, når aftensmaden skal på bordet. 



- Vi ved det jo godt - fastfood i form af pizza, burger, pomfritter og alt hvad der er friturestegt, er en dårlig løsning, når man vil stille sulten i en fart. De fleste produkter indeholder nemlig rigtig mange kalorier, hvilket medfører, at du kommer til at indtage flere kalorier, end hvad du forbrænder. Den overskydende energi vil blive oplagret som fedtdepoter rundt omkring på kroppen. Nogle få kalorier om dagen gennem måneder og år kan blive til mange kilo fedt i sidste ende, siger diætist Lisa Bolting.
 


Hvor mange kalorier er der i den mad og drikke, du snupper på farten? Download gratis skema på SlankeDoktor.dk



Fastfood kan føre til sygdomme


I den usunde fastfood findes der ikke de kostfibre, vitaminer og mineraler, kroppen har brug for, for at kunne fungere optimalt. 



- Desuden indeholder maden også en stor mængde salt, som ikke er gavnligt for kroppen. For meget fastfood kan derfor føre til fejlernæring og øge risikoen for overvægt og diabetes samt give ledsmerter og hjertekarsygdomme senere i livet, advarer diætisten.

Hurtig mad behøver ikke være usundt


Hvis du ikke helt kan slippe færdigretterne, findes der mange gode og sunde alternativer. Blandt kan du vælge at købe færdige supper og spæde dem op med grøntsager, eller købe frosne forårsruller med max fem gram fedt pr. 100 gram og servere med råkostsalat.



Få diætistens tips til, hvordan du vælger de rigtige færdigretter, og gør dem sundere på SlankeDoktor.dk


- Sushi er også et glimrende alternativ til den usunde fastfood. Sushi indeholder gode proteiner, komplekse kulhydrater og vigtige fedtstoffer som omega 3, der vil gavne din krop, slutter Lisa Bolting.

Af Redaktionen, SlankeDoktor.dk/NewsDesk, Aller media

Dagens Gossip