Sådan gør du: Hjælp, jeg er blevet fuppet!

Skrevet af Christian Ribergaard

30/05/2013

Dagens topnyheder

Danskerne bliver i øjeblikket angrebet af svindlere, som lokker os ind i dyre abonnementer af slankepiller, hudcremer og kosttilskud. Abonnementer det er nærmest umuligt at slippe ud af.

- Er du blevet abonnent uden, at du ville det, så skal du med det samme kontakte virksomheden og opsige dit abonnement. Hvis det da er muligt, forklarer chefkonsulent fra Forbrugerombudsmanden, Katrine de Neergaard, til Dagens.dk og fortsætter:

LÆS OGSÅ: Svindlere fanger danskerne med fupslankepiller

- Problemet er, at mange simpelthen ikke ved, hvor virksomheden reelt befinder sig. Svindlerne gemmer sig oftest i udlandet, og de kan være meget svære at finde.

Er du blevet snydt ind i et abonnement, hvor du troede du fik tilsendt et gratis testprodukt, så er det også en mulighed at kontakte din bank:

- Kan du ikke få fat i virksomheden, så anbefaler vi hos Forbrugerombudsmanden, at man tager kontakt til sin bank, og får stoppet betalingerne, fortæller Katrine de Neergaard til Dagens.dk.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - Klik her og vær med nu

Mange af de svindlede forbrugere får simpelthen et nyt kreditkort for at stoppe svindlen helt og aldeles. Desværre er det svært, at få de penge, som de allerede har betalt, tilbage igen.

- Det er meget svært at finde svindlerne, og selvom vi ved, at vi har en rigtig god sag mod bagmændende, så er det ikke sikkert vi finder dem, og så er pengene tabt, siger chefkonsulent Katrine de Neergaard fra Forbrugerombudsmanden til Dagens.dk, men fortsætter med en forsikring:

LÆS OGSÅ: Fupslankepiller: Hvordan lurer jeg svindlerne?

- Vi arbejder blandt andet sammen med de engelske myndigheder om at finde bagmændene, og vi har slet ikke givet op endnu.

Det er især indenfor det sidste halve år, at Danmark er blevet et populært mål for internetsvindlerne. Fænomenet har været kendt længe i USA, hvor der er blevet kørt flere retsager mod svindlerne.