Sådan kommer Costa Concordia på ret køl

Alt er ifølge de italienske myndigheder nøje tilrettelagt og over 500 redningsfolk er med til den rekordsættende bjærgningsaktion. Men hvordan hæver man et 290 meter langt krydstogtskib, der har en vægt på over 114.000 ton, og som har ligget tyve måneder og hvilet på havets klippebund?

Bjærgningseksperterne fra det amerikanske selskab Titan Salvage mener, at de har svaret. Firmaet anses for at være blandt verdens mest erfarne inden for komplicerede bjærgninger, og sammen med det italienske selskab Micoperi står de for den nervepirrende operation. Deres metode har været brugt før, men aldrig på så stort et skib.

Deres plan for, hvordan de vil få skibet til at flyde igen, vil blive udført i fire stadier:

Første trin var at stabilisere skibsvraget med stålkæder fra en forankring og bygge en undervandsplatform. Det skete samtidig med, at vandtætte sænkekasser blev fastgjort til den ene side af skibet, der ligger over vand. De store sænkekassers funktion er at gøre det nemmere for skibet at rotere tilbage i oprejst position. Her har dykkere i forvejen pumpet 18.000 ton cement i sække under skibet for at give støtte og sikre, at det ikke knækker midt over under operationen.

Se billederne: Ét forsøg til at bjærge Costa Concordia

Herefter blev to kraner gjort fast til platformen, som skal sørge for at få rejst skibet tilbage til sin naturlige position med hjælp fra sænkekasserne, der bliver fyldt op med vand. Og det er her den kritiske del af operationen indtræffer. Det sker, når en hydraulisk donkraft begynder at trække skibsvraget op på platformen ved hjælp af 17.000 tons taljer og stålkæder.

Når skibet, hvis planen ellers lykkes, hviler på platformen og er stabiliseret, pumpes vandet atter ud af de vandtætte sænkekasser, og kasserne fyldes i stedet med luft. Yderligere sænkekasser monteres på siden, så skibet får opdrift og kan sejles væk af slæbebådene.

Richard Habib, der er vicedirektør for Titan Salvage, har i forbindelse med præsentationen af planen udtalt, at der ikke er en plan b, hvis aktionen ikke skulle lykkes.

»Vi har ikke nogen backup plan. Vores plan skal fungere. Den bjærgningsmetode, vi har valgt, er den dyreste løsning. Det havde været meget billigere at skære skibet op og fjerne stykkerne en af gangen. Men det ville have skabt store miljøproblemer,« sagde han.

Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med

Bjærgningseksperter forventer, at man kun får ét forsøg. Hvis man ikke kan rejse det op i første forsøg, så er der stor risiko for, at skibet vil tippe over og aldrig vil komme op igen.

Når bjærgningsholdet først har fået vraget til at flyde, vil det blive slæbt til ophugning i en italiensk havn.

Dagens Gossip

Dagens TV