Sådan skal du løbe når det er koldt

Det varer ikke længe, før vinteren officielt er over os. Samtidig bliver dagene kortere, temperaturene lavere, og din løberutine bliver udfordret.

Den gode nyhed er dog, at du ikke behøver at opgive din udendørs træning udelukkende på grund af frostgrader ifølge Women’s Health.

Faktisk er det generelt sikkert at træne udendørs indtil temperaturen viser 20 minusgrader ifølge den amerikanske træningsekspert Susan Paul, der er direktør for den amerikanske løbeorganisation Orlando Track Shack Foundation.

Klæd dig ordentligt på

Det kræver selvfølgelig, at du er ordentligt påklædt og ikke ligefrem er en nybegynder, der skal i form til dit første maraton.

Klæd dig på i tøj, der opsuger fugt, og som holder dig varm og tør. Temperaturen vil føles omkring 20 grader varmere for dig, når du løber eller bevæger dig ved fuld intensitet.

Læs hvordan du kommer i bedre form ved at løbe baglæns på IN.dk

Derfor skal du være varsom med at tage alt for mange lag af træningstrøjer og løbejakker på til at begynde med.

- Bær en elefanthue eller et halstørklæde viklet omkring din næse og mund. Det vil hjælpe dig med at fugtiggøre luften, før den rammer dine lunger, siger Susan Paul til Women’s Health.

Pas på kroppen under løbetur

Derudover er det vigtigt også at bære luffer, vanter, uldstrømper og en stramtsiddende hue.

- Giv din krop mulighed for at blive varm helt igennem, eftersom det vil tage længere tid i koldt vejr, hvilket forhøjer din risiko for skader, siger Susan Paul.

Sidst men ikke mindst så er det ikke ved disse temperature, at du skal slå din længerekord eller din bedste løbetid.

Ny forskning viser, at gåture er lige så effektive som løbeture. Læs hvorfor på IN.dk

Det er nemlig bedre at løbe langt og i roligt tempo i koldere temperaturer end at forsøge sig med intensiv træning, ifølge Susan Paul.

Af Juliane Olsen, IN.dk/NewsDesk  Aller Media

Dagens Gossip