Sådan spilder staten dine skattekroner

Danskerne betaler mange penge i skat hvert år, og selvom størstedelen gør det med glæde, så er der også en hel del af pengene, der bliver brugt på en måde, som vil gøre de færreste glade. 

For der ryger rigtig mange penge ned i et sort hul hvert år, viser en afdækning, som DR har lavet. 

Eksempelvis kostede brugte Næstved Kommune 550.000 kroner, de ikke havde behøvet, da de skulle købe nye møbler. 

Millioner af skattekroner går til at rige kan få rettet øjenlåg

Pengene kunne være sparet, hvis de havde benyttet sig af en indkøbsordning, men det gjorde de ikke. 

Så i stedet for at betale 250.000 kroner for møblerne, så endte regningen nemlig med at lyde på 800.000 kroner.

- Det er svært at sige, hvorfor vi ikke gjorde det. Det er en menneskelig fejl, og helt klart en fejl fra vores side, siger Thyge Vanstrup, centerchef for Trafik og Ejendomme i Næstved Kommune, i programmet 'Spild af dine penge'.

Ifølge Finansministeriet kunne kommunerne tilsammen spare mere end 1,5 milliarder kroner, hvis de blev bedre til at huske indkøbsaftalerne, ifølge DR.

Af andre eksempler nævner programmet transportfly, der aldrig letter, og IT-systemer, der koster en formue, men som ikke virker. 

Et af sidstnævnte systemer blev indført i Arbejdsskadestyrelsen, der ville lave en uprøvet og automatiseret sagsbehandling. 

I første omgang kostede systemet 107 millioner kroner. Men så røg der yderligere 30 millioner kroner, og til sidst 37 millioner mere, som styrelsen søgte som ekstrabevilling. Det kom så vidt, at Arbejdsskadestyrelsen til sidst måtte fyre ansatte for at få råd til at få systemet op at køre.

Efter seks år blev systemet lukket i 2013, hvor det uduelige IT havde kostet skatteyderne 283 millioner kroner og en forlænget sagsbehandlingstid. 

Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip