Sådan trodser du vintermørket og bliver frisk om morgenen

Det kan være svært at komme ud af ens varme seng om morgenen, når vintermørket hersker udenfor. Men bare rolig, der er gode råd at hente, så du er sikker på at kunne stå frisk op.

Søvnvejleder fra Center for Stress og Trivsel, Mikael Rasmussen, giver her fem gode råd til, hvordan du friskt og frejdigt kan komme ud af fjerene. Også selvom det er mandag morgen:

Øget mørketid betyder også øget søvntrang
Det astronomiske døgns lys og mørke styrer vores søvn – vågenhedsrytme. Før man opfandt det kunstige lys i 1879, sov man da også på disse breddegrader meget længere i vintermånederne, ofte op til to timer mere end de lyse sommermåneder. Der er dog i moderne tider ikke den store forskel i søvnomfang mellem sommer og vinter, dette primært pga. den sociale håndhævelse i form af et vækkeur og masser af kunstig lys.

Det ændrer dog ikke på, at det vigtigste du kan gøre for at holde dig vågen og være frisk og veloplagt i løbet af dagen er, at du prioriterer din søvn. Det vil sige, at hvis dit søvnbehov er 7 timer, så skal du sætte tid af til, at du kan få dine 7 times søvn. Og det bedste vil være, at det sker i en regelmæssig rytme, hvor du står op og går i seng på nogenlunde samme tidspunkt. Respekter du dit søvnbehov med en regelmæssig rytme, fungerer din krop og hjerne optimalt.

Lys og mørke
Få så meget lys som overhovedet muligt, morgen og formiddag. At få lys den første del af dagen synkroniser vores indre ur. Så prioriter at komme ud i lyset, eller sid så tæt på et vindue som muligt. Flere og flere undersøgelser peger også på, at det er mængden af lys, der styrer dit humør og følelsesmæssige tilstand. Mange oplever en kraftig nedgang i deres følelsesmæssige tilstand fra oktober til marts, her kan man med fordel investere i en lysterapilampe. Ligeså vigtig for vores rytme er mørke, for her udskilles hormonet melatonin, som er et vækst og søvnfremmende hormon. Så soveværelset skal være mørkelagt.
 
Skab et ritual i overgangsfasen mellem vågenhed og søvn
Går du i seng med en stresset eller meget aktiv hjerne, bliver din kvalitetssøvn nedsat, så derfor er det meget vigtigt, at du skærmer dig for for mange stimuli. Sluk for TV, computer og lignende en times tid inden sengetid. Lav ting, som du slapper af til og gearer ned med. I det øjeblik du træder ind over dørtærsklen til dit soveværelse, skal det være en bekymringsfri zone. Tager du bekymringer med ind i soveværelset, bliver din dybe fysiske restituerende søvn nedsat drastisk.   
 
Fysisk og mentalt aktiv
Sørg for at være både fysisk og mentalt aktiv i løbet af dagen. Det er ekstra vigtigt i den mørke tid at sørge for at holde kroppen og hjernen i gang, selvom det kræver en ekstra viljestyrke.
 
Elsk dit soveværelse
Du bruger ca. 25 år af dit liv derinde, så gå ikke på kompromis med kvaliteten af det rum. Det skal være en kvalitetsmadras, dyne og hovedpude. Rummet skal være fri for stimuli, som kan aktivere hjernen som for eksempel TV, computer og lignende.

Dagens Gossip