Sådan undgår du stress mandag morgen

En ny uge står for døren, og der er langt til fredag. Ungerne skal afleveres og hentes, jobbet skal passes, maden skal laves, og vasketøjet hænges op. Der er mange ting, der kan give os stress mandag morgen, og hvis du allerede er træt, inden du er gået ud af døren, så vil du måske have glæde af at vide, hvordan du lynhurtigt kan stresse ned på et minut og reboote dig selv og din dag.

Kig op i loftet og tæl til 60

Når du lægger nakken tilbage og kigger op, så stimulerer du nervesystemet, sænker blodtrykket og får pulsen ned. Ved at tælle ned fra 60 vil du derudover tømme hjernen og forhindre stressende distraktioner, skriver Health.com.

Er du stresset? Få svaret hurtigt. Test dig selv

Skriv dine bekymringer ned

Hvis du skriver dine bekymringer ned på et stykke papir og siger til dig selv, at du tager stilling til dem på et andet tidspunkt, så kan det aflaste dit sind og din krop. Kigger du på papiret dagen efter, vil du oven i købet tit opdage, at problemerne er forsvundet af sig selv, eller de måske ikke var så store, som du troede.

Ånd ind og ud gennem næse og mund

Dybe og rolige åndedrag er guld værd i stressede situationer. Hvis du ånder ind gennem næsen og ud gennem munden, kan det hjælpe dig med at sænke pulsen, det vil fylde kroppen med ro. Fokuser på din mave, der bevæger sig op og ned, og dit åndedrag. Ved at fokusere udelukkende på din krop og dit åndedrag, vil du få dit fokus tilbage igen.

Forestil dig at du svæver på en sky

Når du så at sige guider din fantasi, en form for meditation, så slipper du dine hverdagsbekymringer og ikke mindst den stress, der fylder dig. Forestil dig at du sidder et roligt sted, en sky eller en dal, og ser på alle de ting, der stresser dig flyve forbi. Lidt efter lidt vil de forsvinde fra din bevidsthed.

Sådan ødelægger stress dit sexliv

Slap af i musklerne

Kroppen svarer som regel på stress ved at spænde i musklerne. Det kan forårsage smerte og ubehag. Tag derfor et minut, hvor du spænder og derefter løsner alle musklerne i din krop. Det vil hurtigt få musklerne til at slappe af, og de vil ikke blive anspændte så hurtigt igen.

Af Cecilie Wenstrup, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip