Sådan vælger du den rette elcykel

Skrevet af admin

11/01/2015

Dagens topnyheder

Salget af elcykler er støt stigende i Danmark. Danskerne har opdaget, hvor behageligt det er at have en elektrisk hjælpemotor i ryggen, og at elcykler ikke kun er for ældre mennesker.

Men hvad skal man vælge? Junglen af elcykler vokser, og man taber let overblikket i jagten på den rette model.

Alan Wolk driver E-Bike Store i Aarhus, der har specialiseret sig i elcykler. Han anbefaler danskere at holde ekstra øje med motor, bremser, batteristørrelse, lysforhold og service, når man køber elcykel.

- Det er vigtigt at købe en elcykel, der har et motorsystem med backup. Så kan man altid få hurtig service, og desuden regne med at kunne få motoren lavet om tre-fire år, hvis den går i stykker. Der findes et hav af forskellige producenter og leverandører som sælger billige motorer, de lige har fået hjem fra Taiwan. Men det kan være, at firmaet er gået konkurs om to år, og så kan man måske ikke få lavet motoren, siger Alan Wolk, der anbefaler den tyske Bosch-motor. 

Også motorens placering er vigtig. Motoren kan enten være placeret i forhjulet, i baghjulet eller i krankboksen ved pedalerne. Ifølge Alan Wolk er det er fordel med motoren placeret i krankboksen.

- Det gør, at man har en normal kørselsfornemmelse. Når man får hjælp fra motoren, er det som at få en indsprøjtning i benene. Man får ekstra kraft i benene. Man bliver hverken trukket eller skubbet. Det er den fornemmelse, man får, når motoren er enten foran eller bagved, siger Alan Wolk. 

- En anden fordel ved motoren i krankboksen er, at man skal selv kan skifte dæk og slange. Man skal ikke tænke over noget, for hjulet er monteret som på en almindelig cykel.

Desuden skal bremserne være i orden, påpeger den aarhusianske cykelhandler, der er født og opvokset i Sydafrika.

- Elcyklen er tungere og kører hurtigere end almindelige cykler. Derfor er det vigtigt, at den bremser godt, siger Alan Wolk, der anbefaler, at en elcykel foruden fodbremse altid er udstyret med to håndbremser.

Elcyklens batteri spiller også en stor rolle. Batteriets størrelse er at sammenligne med tanken på en bil.

- Det afgør, hvor langt man kan køre på en opladning. Med et stort batteri kan man i dag køre mellem 80 og 100 kilometer på en opladning i en by som Aarhus.

Alan Wolk anbefaler, at man vælger et batteri af typen litium-ion (Li-ion). Det oplades hurtigt og mister ikke kapacitet, selvom man ofte klat-oplader. Desuden er det vigtigt at købe en cykel, der har gode lygter.

- Når man kommer hurtigt på en cykel, er det vigtigt at have godt og stabilt lys. Derfor skal man købe et lyssystem, der enten kører på strømmen fra en navdynamo eller på elcyklens batteri. Hvis man bruger lygter, der kører på almindelige alkaline batterier, kan man løbe tør. Det kan være livsfarligt.

Da en elcykel er en større investering og prismæssigt ligger mellem 8.000 og 20.000 kroner, er det ifølge Alan Wolk risikabelt at købe sin cykel over nettet.

- Jeg har en hjemmeside, men sælger ikke over nettet af samme grund. Der er så mange ting ved en elcykel, der skal være i orden. Derfor skal man altid vide, hvor man går hen, hvis der er problemer.

Newspaq