Sådan ved du, om du drikker for meget alkohol



En øl til at falde ned på efter fyraften, en til maden og et glas vin til at skylle bøffen ned med, et glas til oprydningen og resten af flasken foran skærmen og senere en sidste øl, så du kan sove…virker det bekendt? Og gentager mønstreret sig hver dag? Så har du muligvis et problem, du skal kigge nærmere på. 

Kigger du nærmere på dine usunde alkoholvaner og strammer op på dem, før det kører helt af sporet, så har du større chance for at komme videre uden at udvikle et seriøst og langvarigt problem, skriver news.health.com.

- Den, der erkender sit problem, før det bliver en komplet afhængighed har større chance for at kunne skære ned og minimere den rolle, som alkohol spiller i livet, siger John F. Kelly, Ph.d. og direktør for Recovery Research Institute på Massachusetts General Hospital i Boston.

Men hvornår er meget for meget? Det giver eksperten sit bud på her.



Kan du ikke falde ned og finde ro? Få råd her til at finde mere ro i dit liv og lade hjernen koble fra



Du overholder ikke din grænse

Du har sat dig selv et maksimum for antal genstande, du må drikke om dagen eller ugen, men det lykkes aldrig for dig at overholde det. Det er et dårligt tegn.

- Hvis du tager dig selv i konstant at overtræde din egen stop-grænse, så er det et normalt og tidligt tegn på, at du er ved at miste kontrollen med dit indtag, siger John F. Kelly.



Du kan forebygge det ved at kigge nærmere på situationerne, hvor det kommer ud af kontrol. Hvornår er det? Hvilke mennesker er det med? Og undgå så at sætte dig selv i de situationer. 



Dine venner kommenterer dit indtag

Begynder dine venner at stille spørgsmål til dine alkoholvaner, så kan du godt regne med, at du er på vej ud i noget skidt.

- Folk begynder at få feedback fra andre folk længe før, de selv erkender det. Dét er et tegn, siger John f. Kelly.



Tænk over om de har ret og tjek med dig selv, om du overskrider den tilrådede grænse for, hvor meget alkohol en person bør indtage om ugen. 


Hvad er fup og fakta når det kommer til tømmermænd? Få svarene her



Du stresser ned med alkohol

Er du presset på jobbet, i privatlivet og over livet, og er den eneste måde, du kan finde ro ved at drikke, så er du også på vej ud på en farlig sti. 

Alkoholen kan give dig en nu-og-her ro, men vil med tiden, hvis det tager overhånd, tilføre din krop og dig ekstra meget stress. Du er nødt til at finde andre måde at håndtere din stress på – gå i terapi, gå til yoga, bag kager eller plant blomster, gør alt andet der kan hjælpe.



Alt handler om at drikke

Begynder alle sammenkomster, grill-aftner og hygge-stunder at være centreret om, at du endelig kan drikke, så er du begyndt at miste dig selv og styringen.

Er du modsat begyndt at takke nej til arrangementer eller andet, fordi det kommer i vejen for, at du kan tage en øl eller drikke vin derhjemme, så har du også et alvorligt problem.



Du vågner ofte op med tømmermænd

De, der kun drikker nu og da, får ofte enorme tømmermænd efter en glad nat ude. Men drikker du ofte (og for meget), så vil du begynde at få flere og flere morgener med tømmermænd, måske på hverdage og efter aftner, hvor du har drukket selv. Det er et dårligt tegn, og det samme er det, hvis du begynder at huske mindre og mindre fra de aftner, hvor du drikker. 

Her er du nødt til at kigge på dine vaner og tælle, hvor meget du egentlig drikker. Overvej om du snart skal lave en U-vending i dit liv?

Du bekymrer dig om dit indtag

Er du selv begyndt at tænke, at du måske drikke for meget, eller skamme dig over, at du ikke kan overholde din maksimum grænse, så er der muligvis noget om sagen.



- Bekymringerne kommer fra det allerinderste i dig selv. Det er et tegn på, at du er på vej ud i en alkohol-afhængighed, siger John F. Kelly.



Her skal du betro dig til en, du kender godt og kan stole på. Fortæl den person, som du er tryg ved, hvad du føler og tænker, og sammen kan I tage en snak om det og måske lave en plan for fremtiden.

Af Mette Skøtt, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip