Samling af selskaber vil få flere til at tage bussen

»Jeg synes, det er en rigtig god idé. Hvis vi skal gøre den kollektive trafik mere attraktiv og få den til at trække mere på samme hammel, er det et skridt på vejen,« siger han og fortæller, at han som medlem af Trængselskommissionen har argumenteret for noget tilsvarende.

Der er ifølge Per Homann Jespersen en række fordele ved at samle kræfterne. Man kan koordinere køreplaner og gøre billetpriserne mere gennemsigtige. Samlet vil det betyde, at flere vil finde det attraktivt at bruge den kollektive trafik, vurderer han.

»Vi har et uigennemskueligt takstsystem. Det har vi, fordi hver af selskaberne har deres egne økonomiske interesser og en indviklet model at fordele overskuddet ud fra. Enhver ændring vil betyde, at det går lidt ud over et af selskaberne,« siger Per Homann Jespersen og uddyber:

»Der er brug for, at der fokuseres mere på den rejsende og hele rejsen«.

På Christiansborg er der opbakning til forslaget, hvor det ifølge Politiken hedder, at kunderne skal opleve, at transporten er en sammenhængende enhed med fælles navn og logo, koordinerede køreplaner og samme billetter.

»Forslaget kan være med til at samle ansvaret et sted og sikre sammenhængen i, hvordan brugerne oplever den offentlige transport. Jeg tror, det er et skridt i den rigtige retning for brugerne, at man oplever, at folk har den samme uniform på, og at de præsenterer det samme selskab,« siger den konservative trafikordfører, Mike Legarth (K).

»Jeg synes, det er en fremragende idé med en paraplyorganisation. De tre selskaber har ikke haft sammenhæng i det, de laver, og de konkurrerer om de samme passagerer, hvilket betyder, at man spilder en masse penge,« siger den radikale trafikordfører, Andreas Steenberg (R), og uddyber:

»Mange bruger både bus, s-tog og metro, når de skal på arbejde, og hvis køreplanerne kan koordineres, så det bliver nemt at bruge den kollektive trafik, vil der også være flere, som gør det. Hvis man så også kan lade være med at have en bus, som kører på den samme strækning som s-toget, kan pengene også bruges mere fornuftigt, så vi kan få mere kollektiv trafik for de penge, vi allerede bruger«.

Venstre ser også positivt på forslaget.

»Vi har brug for en paraplyorganisation, som ikke er et stort bureaukrati, men et magtfuldt koordinationsorgan, der kan sikre, at køreplanerne hænger fuldstændigt sammen for passagererne. Der skal simpelthen skabes bedre sammenhæng i den kollektive trafik, så vi kan få tiltrukket flere passagerer,« siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) vurderer, at det nye trafikselskab allerede kan være en realitet næste sommer:

»Jeg synes, at de tre selskabers oplæg grundlæggende er godt. Jeg er optaget af, at man som kunde ikke tænker på, om man kører med Metroselskabet eller DSB eller Movia. Det kollektive system skal opleves som ét«, siger hun til Politiken.

Dagens Gossip