SAS kæmper fortsat med milliard-problemer

Frasalg af dattervirksomheder for omkring 2,6 milliarder kroner er afgørende for at forhindre en konkurs i luftfartsselskabet SAS.

Men salget er gået i stå, godt to måneder efter SAS fremlagde sin plan for at overleve.

Ikke engang guldklumpen i det ramponerede imperium, det overskudsgivende norske indenrigsselskab Widerøe, formår at lokke købere til.

Det skriver den norske avis Aftenposten ifølge nyhedsbureauet NTB.

Desuden mangler SAS-ledelsen fortsat at forhandle en ny aftale om løn og arbejdstider på plads med ansatte organiseret i Norsk Kabinforening.

SAS har kalkuleret med, at frasalg af SAS Ground Handling og Widerøe ville indbringe omkring to milliarder kroner. Langt størstedelen - eller op til 1,5 milliarder kroner - fra Widerøe.

Men det lader til at være alt for optimistisk: Ifølge Aftenposten ligger det højeste bud på Widerøe på omkring 500 millioner kroner - altså milevidt fra det forventede.

Dermed er salgsprocessen gået i stå, konstaterer avisen.

Sydbanks SAS-ekspert, senioranalytiker Jacob Pedersen, anser Widerøe som det mest attraktive aktiv i SAS. Og det, der kan indbringe mest.

- I de seneste år har Widerøe strålet som stjernen i SAS-imperiet. Det er et af de selskaber, der har haft den mest fornuftige indtjening, har Jacob Pedersen tidligere sagt.

Rigmanden Per G. Braathens er en af dem, som har vist interesse for at købe Widerøe, men han siger til Aftenposten, at det på ham virker som om, at SAS ikke er interesseret i at sælge.

- Der er ingen fremdrift i processen, konstaterer han.

Informationschef hos SAS i Norge, Knut Morten Johansen, siger, at salgsprocessen pågår, men selskabet vil ikke sætte nogen slutdato på.

I oktober blev det kendt, at flere piloter i Widerøe sammen med et investeringsselskab var parat til at overtage selskabet. Men den sag er der heller ikke nyt om.

/ritzau/

 

Dagens Gossip

Dagens TV