SAS kæmper om kunderne og flyver igen med underskud

Skrevet af admin

10/09/2014

Mest læste i dag

Billige flybilletter tærer på SAS. Lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian er med til at presse både priser og omkostninger i bund - og SAS forsøger at hoppe med på vognen.

Men selv om SAS har fået flere passagerer ind i flyene, så tjener luftfartsselskabet ikke mere, da billetterne er blevet billigere.

SAS har svært ved at få indtægterne til at dække udgifterne, og det blev til et underskud på bundlinjen på 380 millioner kroner i årets første ni måneder, viser selskabets regnskab for de tre kvartaler.

Men selskabet fastholder forventningerne til hele året som positive. Og SAS kom da også ud af de seneste tre måneder - maj til juli - med et overskud på 613 millioner kroner.

- Resultatet afspejler et marked, der fortsat er under et stærkt prispres. Men samtidig viser den høje passagertilvækst og produktivitet, at vor strategi virker, siger koncernchefen i SAS Rickard Gustafson i regnskabet.

Ser man på, hvor meget kunderne spyttede i kassen for at tage en tur med Scandinavian Airlines, er det mindre i regnskabsårets første ni måneder i forhold til samme periode sidste år.

Indtægterne er faldet til små 22 milliarder kroner mod 25,3 milliarder kroner i samme periode sidste år.

- Samlet fortsætter den hårde konkurrence i luftfartsbranchen, og SAS arbejder videre i et højt tempo for at skabe langsigtet rentabilitet, siger Rickard Gustafson.

SAS nedjusterede i maj forventningerne til hele 2013/14. Og selv om man samlet har et underskud for årets første ni måneder, skruer luftfartsselskabet ikke yderligere på ned på forventningerne.

Selskabet regner fortsat med, at man potentielt kan nå et positivt resultat før skat inklusive de positive effekter fra selskabets nye pensionsaftale, men eksklusive restruktureringsomkostninger på omkring 974 millioner kroner.

Luftfartsselskabet annoncerede i juni en sparerunde, hvor målet var at øge konkurrenceevnen. Og ifølge koncerndirektøren skrider arbejdet med at skære ned frem i et højt tempo.

- Et eksempel er en halvering af personale inden for Blue1 (det finske datterselskab, red.). På samme tid fortsætter vi med at investere i tilbud til kunderne, siger Rickard Gustafson og henviser til, at SAS har åbnet flere nye ruter til kunderne.

/ritzau/