SAS kommer styrket ud af sommertrafikken

Passagertrafikken i august steg med 10,3 procent i forhold til samme måned sidste år. I alt fløj SAS med 2,4 millioner passagerer i sensommermåneden. Én ting skæmmer dog tallene en anelse, og det er, at belægningen falder med et procentpoint til 77,8 procent. Det vil sige, at SAS flyver med flere tomme sæder i forhold til august sidste år - ikke umiddelbart noget, der lyder som en god nyhed.

I Sydbank vælger senioranalytiker Jacob Pedersen dog at tage belægningsfaldet med ro. Han peger på, at faldet er begrænset, og at det skal ses i lyset af den offensive strategiplan, som SAS arbejder efter.

»Isoleret set er det ikke godt med en faldende belægning. Den eneste årsag til, at SAS kan gøre det her, er, at man har sparet på omkostningerne. Det er simpelthen forudsætningen for den her satsning,« siger han til Berlingske Business og tilføjer:

»SAS har fået fornyet luft med deres besparelser. Det viser de i august. Et fald på et procentpoint i belægningen er ikke dramatisk - jeg havde regnet med et fald på halvanden. Så det er faktisk okay.«

Jacob Pedersen noterer sig faktisk, at alle augusttallene er lidt bedre, end han forventede. På fondsbørsen ser investorerne også ud til at have draget samme konklusion - i hvert fald er SAS aktien før middag oppe med omtrent to procent.

Der var altså ingen bomber i trafiktallene fra SAS. De viser i stedet, at luftfartsselskabet ser ud til at følge strategien, der skal føre til bedre profitabilitet og vækst. Men der er alt andet lige også brug for vækst.

SAS lagde onsdag tallene for sit tredje regnskabskvartal på bordet, og på trods af, at det overraskede positivt med en stærk indtjening, så var det ikke bare lutter idyl. En markant del af det 1,1 milliard kroner store overskud før skat kom fra lavere udgifter på grund af omkostningsbesparelser og altså ikke fra den rene drift. Med den faktor renset ud dannede der sig et billede af et SAS, der fulgte den lagte kurs mod øget profitabilitet, men det rejste også spørgsmål om, hvorvidt det er nok til at nå de langsigtede mål om en overskudsgrad på otte procent.

Skal SAS nå det mål, kræver det givetvis markant omsætningsvækst. Og på trods af, at prognoserne peger på, at markedet er i vækst, er der intet, der kommer af sig selv i den magtkamp mellem SAS og Norwegian Air Shuttle, der lige nu bliver udkæmpet i det skandinaviske luftrum.

Det norske lavprisselskab kunne torsdag melde om en passagerfremgang i august på 14 procent i forhold til måneden før. Fremgangen bygger dog på en stribe ruteåbninger - både på de korte og lange ruter - og det presser kabinefaktoren, eller andelen af fyldte sæder på flyvningerne, der faldt lidt i perioden. Det hele afspejler meget godt den aggressive kurs, som både Norwegian og SAS har valgt.

I den forbindelse noterer Jacob Pedersen sig, at de to skandinaviske luftfartsselskaber er nogle af dem, der virkelig er fremme i skoene for tiden.

»Man kan kigge på, hvor hurtigt andre flyselskaber vokser for tiden. Så ligger SAS altså blandt de allerstørste. Det er klart, at Norwegian ligger i sin egen klasse lige nu, men mange af de store selskaber, som British Airways og Lufthansa, står stort set stille lige nu,« siger Sydbank-analytikeren.

At den europæiske luftfart lige nu er præget af benhård konkurrence, er der ikke tvivl om. Norwegian har kastet sig ind på den britiske marked med konkurrencedygtige priser - og dermed altså ind på både Easyjet og Ryanairs hjemmebaner. Det har intensiveret konkurrencen. For sidstnævntes vedkommende har den hårde konkurrence kunne mærkes i både euro og cent. Ryanair, der ellers er kendt for sine noget konservative forventningsudmeldinger, overraskede nemlig i ugens løb med en nedjustering af forventningerne til årets resultat. Årsagen er klokkeklar. Ryanair-chefen Michael O'Leary forventer simpelthen at blive tvunget til at skære i billetpriserne, der ellers allerede har ry for at være blandt de allerbilligste i Europa. Og det rammer i sidste ende bundlinjen.

På trods af udfordringerne i luftfarten er det stadig en sektor i vækst. Det og SAS' positive tredjekvartalsregnskab onsdag var givetvis blandt årsagerne til, at den norske investeringsbank ABG Suldal Collier fredag formiddag ifølge nyhedsbureauet Bloomberg valgte at løfte sit kursmål for SAS-aktien til 12,60 og skifte anbefalingen »sælg« ud med »køb«.

Dagens Gossip