SAS' nye fly giver besparelse på 500 millioner

Der er udsigt til en markant reduktion i brændstofbudgettet, når SAS modtager de langdistancefly, det skandinaviske flyselskab netop har bestilt.

Ifølge SAS' egne beregninger bliver der tale om en årlig besparelse på brændstof på 500 millioner kroner. Det skriver branchesitet check-in.

De fly SAS i dag bruger på sine lange flyvninger er produceret i årene fra 2001 til 2003, så de har efterhånden en del år på bagen og matcher ikke helt de seneste års teknologiske udvikling i branchen.

Men i perioden fra 2015 til 2018 vil 12 nye Airbus-fly - hvis alt går efter planen - lande i SAS' flyhangar, heraf er de otte A350'ere og fire 330'ere.

Og det er særligt de nye højteknologiske Airbus A350-fly, der med en avanceret aerodynamik, vægt og motorkraft markant vil ændre den måde, SAS opererer i dag. 

Markant lavere brændstofforbrug

Den nye A350 bruger - ifølge de oplysninger check-in har fået fra SAS - i gennemsnit 33 procent mindre brændstof end de A340-fly, SAS bruger i dag. Der er tale om en brændstofbesparelse på cirka 21 procent i forhold til de nuværende A330'ere i flåden.

Derudover regner SAS også med at kunne spare udgifter på en lang række andre punkter, herunder vedligeholdelse, besætning, catering, navigation - og lufthavnsafgifter.

»Vi forventer en samlet besparelse på 18 procent på vores direkte operationelle omkostninger, når vi kommer til at benytte 350-flyet sammenlignet med vores nuværende langdistancefly,« siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS Danmark til Check-in.

SAS' beregninger, der viser en årlig besparelse på 500 millioner kroner på brændstof, er baseret på den nuværende rutestruktur, at der bliver fløjet 10.000 millioner såkaldte sædekilometer om året og at brændstofprisen ligger på omkring 970 dollar per metrisk ton.

Dagens Gossip