SAS oplever en flyvende passager-fremgang i november

Skrevet af admin

07/12/2015

Dagens topnyheder

Det går fremad for SAS i november.

Nye månedstal viser, at det skandinaviske luftfartsselskab har øget antallet af passagerkilometer med 9,6 procent i november sammenlignet med samme måned sidste år.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Og luftfartsselskabets sædekapacitet steg med 9,8 procent, hvilket medførte en kabinebelægning på 69,3 procent - 0,2 procent point mindre end i november sidste år.

I alt havde SAS 2,2 millioner flypassagerer i november, en stigning på 3,7 procent. Og selskabet forventer, at fremgangen fortsætter. Især på internationale ruter.

Men tallene er forventelige, siger Sydbank-analytiker Jacob Pedersen, som følger selskabet.

- SAS formår at fylde flyene lidt bedre, end jeg havde regnet med. Og det er vigtigt. SAS er begyndt at bevæge sig ind i et regnskabsår nu, hvor de vokser hurtigere og sætter flere sæder til salg, end de har gjort længe.

- Det er vigtigt, at de får fyldt de sæder, og at de ikke flyver rundt med samme tomme sæder, når de vokser så kraftigt. Og det lykkes man meget godt med i november, siger han til Ritzau.

Konkurrencen er dog stadig intens på visse ruter, skriver selskabet i pressemeddelelsen.

For eksempel er efterspørgslen på rejser til lande med forbindelse til oliesektoren faldende, mens den er stigende for feriedestinationer og på de lange ruter.

På grund af den stigende efterspørgsel vil SAS øge den interkontinentale kapacitet med 25 procent i vinterprogrammet ved hjælp af nye og flere ruter, ligesom selskabet vil udskifte et Boeing 717 med et større fly, særligt i Sverige.

Den valutajusterede yield, der dækker over omsætningen per fløjet passagerkilometer, faldt med syv procent, mens den nominelle yield faldt med otte procent.

Ifølge Jacob Pedersen er billetpriserne en lille smule lavere, end han havde regnet med.

- Det er ikke noget stort problem. Det er inden for langdistancerne, at SAS vokser nu og vokser kraftigt. Og der betaler de rejsende mindre, end når de flyver indenrigs eller på europæiske ruter.

- Det pres, man ser på den gennemsnitlige billetpris, er helt naturlig, mener analytikeren.

/ritzau/