SAS-topchef: Tomme flysæder tvinger SAS til ny spareplan

Skrevet af admin

18/06/2014

Dagens topnyheder

Der er slet ikke passagerer nok i Skandinavien til at købe alle de flybilletter, som hård konkurrence får selskaberne til at sprøjte ud, og det rammer økonomien i SAS hårdt.

Nogenlunde sådan forklarer SAS' topchef, Rickard Gustafson, at SAS nu igen skal igennem en skrap slankekur.

- Vi ser en enormt presset industri i hele Europa, hvor antallet af flysæder kraftigt overstiger antallet af passagerer, og det presser branchen.

- Stort set alle operatører har haft en meget svær start på 2014, og det gør, at vi reagerer med yderligere tiltag på omkostningssiden og investering i vores kundetilbud, siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS, til Ritzau Finans.

Flyselskaberne har haft så travlt med at øge deres sædekapacitet, herunder ikke mindst på SAS' hjemmemarked i Skandinavien, at balancen mellem udbud og efterspørgsel er skævvredet, siger han.

Ifølge koncernchefen er kapaciteten i Skandinavien over de seneste 12 måneder steget med cirka otte millioner sæder, mens passagerantallet kun er øget med næsten fem millioner. Det har skærpet konkurrencen.

Konsekvensen har været et meget hårdt marked fra Skandinavien til Europa. Det er ikke kun lavprisselskaber, som presser SAS, men også mere traditionelle luftfartsselskaber som Lufthansa, KLM og andre har ifølge koncernchefen flyttet meget kapacitet til Skandinavien.

Mens SAS har gennemført de allerede varslede og omfattende besparelser i forbindelse med spareplanen 4XNG fra november 2012, så er der altså derfor nye udfordringer at tage fat på.

- Det er indtægterne, som er faldet betydeligt hurtigere, end vi har kunnet forudsætte, siger Rickard Gustafson, der derfor nu lancerer nye tiltag på både udgifts- og indtægtssiden.

Der skal blandt andet skæres 300 stillinger primært i det svenske hovedkontor, hvor selskabets administration er samlet.

Desuden skal ground handling i Skandinavien strømlines, og basestrukturen for luftpersonalet i Norge optimeres. Alt dette skulle gerne give yderligere besparelser på 830 millioner kroner i 2014/15.

Men samtidig skal der også investeres, siger Rickard Gustafson. SAS regner med at åbne 53 nye ruter i 2014 og afsætter omkring 400 millioner kroner til en ny digital platform, som skal sætte fart på automatiseringen.

/ritzau/