Se billederne: Anderledes klasselokale skal styrke elever's lyst til at lære

Skrevet af Elo Christoffersen

10/06/2013

Dagens topnyheder

På IBC International Business College arbejdes der konstant på at udvikle både læringsmiljøer og pædagogiske kompetencer hos underviserne. Formålet er at give eleverne den bedste forudsætning for - og ikke mindst lyst til - at lære.

Derfor er der ikke underligt, at man på IBC i Kolding kan træde ind i et stort klasselokale med et specialdesignet gulvtæppe, en hyggekrog med kommoder, lamper, vægdekoration og store røde Fatboys - og så et stort drivhus. Bordene i lokalet står fordelt i grupper, der er kulørte uroer i loftet, og der er vægflader, som kan bruges som whiteboards og opslagstavler.

Rummet er klasselokalet for innovationslinjen på 1. og 2. år, og der er bevist arbejdet på at give eleverne helt alternative rammer for deres læring og dagligdag på skolen. Det er blandt andre underviser Charlotte Stensgaard, der har taget initiativ til at få skabt et anderledes læringsrum for at stimulere kreativiteten og lysten til at lære. En rigtig god ide – hvis man spørger 1. års eleverne i klassen på en ganske tilfældig dag.

Som at sidde på eget kontor

Indenfor i drivhuset sidder de tre elever, Lasse Munch, Joanna Thude Nielsen og Amalie Beck og arbejder med deres opgaver. De lægger ikke skjul på, at det lille rum med lidt planter, en bogreol og pynt er et godt sted at fordybe sig.

- Det er hyggeligt, det er stille, og man kan sidde i fred og ro selvom man kan høre de andre i klassen. Koncentrationen bliver bedre – det er ligesom at sidde på sit eget kontor, fortæller de.

Drivhuset er flittigt brugt, der sidder næsten altid elever og arbejder ved bordet. I det hele taget er de tre elever begejstret for hele klasselokalets indretning, som er et meget tydeligt alternativ til andre klasselokaler. De peger på et meget bedre indeklima og mange ting at blive stimuleret af.

Bedre end at arbejde derhjemme

- Det giver os en anden, sjovere og mere kreativ tankegang at sidde her. Det er nemmere at blive motiveret og inspireret, lyder det fra de tre ved bordet i drivhuset.

Mads Egholt er en af tre elever, der har fundet plads i de blodrøde Fatboys, og han lægger ikke skjul på, at han arbejder rigtig godt i de store bløde puder og i klasselokalet i det hele taget, og tager ikke altid hjem med det samme, når skoledagen er slut.

- Af og til sidder jeg her i lokalet og laver mine lektier – det fungerer nogen gange bedre end på mit eget værelse derhjemme.

De tre fyre, Steffan Jensen, André Ansager og Mads Egholt er begejstret for hele klasselokalet med dets gulv og de mange farver, som de beskriver som visuelt stimulerende, mere lyst og hyggeligt. De lægger ikke skjul på, at det innovative klasselokale er en spændende kontrast til deres gamle klasselokale - det inspirerer til at tænke nyt, og det giver bedre inspiration til at tænke innovativt.

Både drivhusets flader og væggene kan bruges til at hænge post-it-lapper og andre dokumenter på, som kan stimulere den kreative proces.

Finder ny energi med uroer i loftet

For Steffan Jensen er en detalje som uroerne i loftet af stor værdi.

- Dem kan jeg godt lide. Når det er sent på eftermiddagen, og man sidder og bliver lidt træt, så hjælper det at kikke på uroen med de forskellige farver, man får tankerne afledt et øjeblik, og så finder man ny energi. 

Det er ambitionen på IBC i Kolding, at innovationslinjerne på hver årgang på sigt skal have deres eget innovative klasselokale indrettet på kreativ vis efter samme opskrift som det lokale, der nu tydeligvis vækker begejstring hos eleverne.