Se billederne: Banedanmark løftede stor sikringshytte på plads

Skrevet af Elo Christoffersen

30/05/2013

Mest læste i dag

I dag kunne S-togspassagerer ved Hillerød Station se det første synlige bevis på, at Banedanmark er nået en ny fase i arbejdet med at etablere fremtidens signalprogram langs den danske jernbane.

I løbet af morgenen placerede en 15 meter høj kran nemlig den første såkaldte sikringshytte på den første jernbanestrækning, hvor det nye system monteres, nemlig på S-banen fra Hillerød til Jægersborg.

Ikke synligt, men mærkbart

Morten Søndergaard, programdirektør i Banedanmark, kalder monteringen af sikringshytten for en lille milepæl.

- Det nye signalsystem for hele jernbanen er selvsagt omfattende, men paradoksalt nok vil det stort set ikke kunne ses, fordi der kun kommer til at ligge meget lidt udstyr i sporene. Faktisk bliver det mest synlige netop sikringshytterne samt en række mindre antenner, som vil blev placeret med op mod en halv kilometers mellemrum langs banen. Så systemet bliver ikke ret synligt, men bliver til gengæld meget mærkbart for passagerne. Vi forventer klart færre signalfejl, og dermed en endnu mere rettidig togdrift i fremtiden, forklarer han.

Første strækning færdig inden 2015

Programdirektør Morten Søndergaard fortæller, at Signalprogrammet, der har et budget på op mod 19 milliarder kroner skrider fremad som planlagt.

- Nu fortsætter vi med at etablere hele systemet på strækningen mellem Jægersborg og Hillerød, så vi kan begynde med de første tests af det nye system. Vi forventer, at denne første del af jernbanenettet, der får det nye system, vil være klar til drift med udgangen af 2014. Herefter ruller vi systemet ud på resten af S-banen, samtidig med, at vi begynder at montere systemet på fjernbanen, siger han.

Hele S-banen vil være betjent af det nye signalsystem i løbet af 2018, og på fjernbanen forventes det  nye signalsystem at være fuldt indfaset på alle strækninger i 2021.

Se billederne nedenunder.....