Se billederne: Syv glemte danske biler

Vi danskere kan skam også bryste os af have fremstillet biler, skriver Bilbasen.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - Altid gratis nyheder og underholdning

Her kan du læse om syv unikke danske biler og deres skæbne.

Jensen One 1992

En ombygget og luksusmodificeret Citroen XM fra 1992 var dybest set det, denne bil ”Jensen one” var. Bilen blev designet af Jacob Jensen, og var udstyret med 6 cylindre og elektrisk udstyr, der kan få selv moderne biler med udstyr til at virke forældede.

Bilen blev aldrig sat i produktion, men skulle koste 2.1 millioner kroner.

Her kan du læse hele bilens historie

Ellert 1985

”Bilen” eller fænomenet som de fleste kender, og som mange elsker at hade. ”Ellerten” var datidens svar på et miljøvenligt og billigere alternativ til personbilen og var en videreudvikling af en trehjulet elknallert fra 1970’erne.

En ny Ellert kostede lige under 28.000 kroner dengang.

Læs mere om Ellertens historie her

DKW 1920-1960

DKW, der havde danske rødder, forsøgte oprindeligt at lave biler med dampdrevne motorer, dog uden held. I stedet lykkes det at lave en to-takts motor, der blev starten på mange års produktion af biler, der satte Danmark på verdenskortet som bilproducent.

Bilerne blev fremstillet fra 1928-1966.

Se mere om mærket her

OsCar 1984

OsCar, også kendt som Ole Sommer Car, blev sat i værk af bilentusiasten, Ole Sommer, der øjensynligt havde en forkærlighed for AC Cobra, der dannede skabelon. OsCar blev til i 1984 og materialerne, som plast og rustfrit stål var af allerhøjeste kvalitet.

Der blev dog kun produceret godt 20 eksemplarer af OsCar, da det var Ole Sommers eget bilprojekt.

Læs mere om Ole Sommer her

LogiCar 1983

Hvem kunne ikke tænke sig en bil, der kan forvandle sig fra Stationcar til pickup på få minutter? Det var i hvert fald, hvad man kunne finde i en LogiCar, der blev et omfattende dansk bilprojekt i Viborg, der bl.a. involverede designer Jacob Jensen og Ford.

Faktisk forventede man, at LogiCar skulle blive det danske svar på en folkevogn, men der blev aldrig rejst den nødvendige kapital.

Læs mere om Logicar projektet her

Kewet 1991-1998

Kewet var det næste danske svar på el-bil efter ”ellerten”, og den produceres stadig i dag. Bilen kan køre mellem 50-80 kilometer, inden den igen skal lades op, og kan præstere en topfart på ca. 80 kilometer i timen. Der bliver kun produceret én model af gangen.

En Kewet i dag koster i omegnen af 59.000 kr.

Læs resten af Kewets historie her

Sekura Mini 1982

Denne Frækkert blev bygget af danske Bosal-Sekura A/S tilbage i starten af 80’erne for at vise, at fabrikkens profilrør kunne bruges til andet end traktorførerhuse.

Bilen var udstyret med en 1400 cc Austin Clubman, som er kendt fra Mini.

Bliv klogere på bilens historie her

Dagens Gossip