Se billederne: Tysk livsstilsbil snubler i crashtest

Skrevet af Elo Christoffersen

08/09/2013

Dagens topnyheder

Fem biler har været på skafottet i efterårssæsonens første crashtest fra det fælleseuropæiske Euro NCAP-samarbejde.

Af de fem testede er det imidlertid kun Opel Adam og Mazda 6, der reelt er interessante for danske bilkøbere, da de tre øvrige biler, Lexus IS, Mitsubishi Space Star/ Mirage og Toyota Corolla Sedan ikke sælges i Danmark.

Mens Mazda 6 klarer sig til de maksimale fem stjerner, må Opels nye livstilssatsning Adam, opkaldt efter Opels grundlægger, til gengæld nøjes med fire stjerner. Det til trods for, at Opel Adam klarer deltestene til fem stjerner.

Læs også: Skoda introducerer den nye Superb

Men da Euro NCAP samtidig kræver, at man i det samlede resultat opnår mindst 80 procent af det højst opnåelige antal point, for at det i sidste ende kan udløse fem stjerner, og Opel Adam kun scorer 79, må tyskeren altså nøjes med fire af slagsen.

- På den måde er resultatet ikke helt retvisende, for Opel Adam, der er bygget over en Opel Corsa, som tidligere opnåede fem stjerner, er en både spændende og sikker bil. Derfor skal de fire stjerner snarere ses som udtryk for, at Euro NCAP hele tiden skærper kravene til bilers sikkerhed, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP Søren W. Rasmussen og tilføjer:

- Det er barne- og fodgængersikkerheden, der gør, at Opel Adam lige akkurat ikke opnår den femte stjerne. Det kan gøres bedre.

Læs også: Pas på dyre garantiforlængelser ved bilkøb

Mens Opels nye Adam-model altså må nøjes med fire stjerner, er der fem af slagsen til Mazda 6.

- Mazda’s store 6’er er velkendt i Danmark, hvor den nye udgave kom på gaden i 2012. Det er en bil med god plads og kørekomfort, og det er glædeligt at se, at Mazda formår at fastholde et lige så højt niveau af sikkerhed, som tilfældet har været det med de seneste modeller fra Mazda, siger Søren W. Rasmussen.

Af de øvrige testede biler var der fem stjerner til Lexus IS og Toyota Corolla Sedan, mens der var fire stjerner til Mitsubishi Space Star/ Mirage.

Testresultater (FDM)

Mazda 6 - Fem stjerner

Kabinen forblev stabil under crashtesten og viste, at beskyttelsen af føreren og forsædepassager var god omkring knæ og lår. Mazda viste desuden, at beskyttelsen er på samme niveau for passagerer af forskellig størrelse og placering.

Mazda 6 opnåede et godt resultat i sidekollisionstesten, der skal simulere, at en anden bil kører ind i siden af bilen. Dog måtte dørens styrke indkassere et minuspoint, da den gik delvist op under testen.

Den noget hårdere pæletest, der modsvarer, at bilen skrider sidelæns mod et træ eller en lygtepæl, medførte kun en let belastning af brystkassen på føreren. Sæderne og hovedstøtterne giver god beskyttelse ved bagendekollisioner.

Beskyttelsen af børn i alderen halvandet år er til topkarakter, og de treårige fik rimelig beskyttelse i den fremadvendte stol, om end hovedet ramte bagsædets hovedstøtte undervejs i forløbet. Airbaggen på forsædet kan slås fra, og informationen herom er tilfredsstillende.

Beskyttelsen af fodgængere er til topkarakter, når det drejer sig om stødfangerens udformning, mens selve motorhjelmens front giver en ringe beskyttelse.

Den aktive sikkerhed udgøres af ESC og selealarmer på alle sæder som standard. En udmærket fartbegrænser findes desuden på køretøjet, så den maksimalt tilladte hastighed lettere kan overholdes.

Opel Adam - Fire stjerner

Kabinen forblev stabil under crashtesten, og målinger fra testdukkerne viste, at beskyttelsen af de to forreste personer var god særligt ved knæ og lår. Opel Adam opnåede topkarakter for sin beskyttelse af forsædepassageren, hvor alle områder var godt beskyttet.

Opel har endvidere vist, at beskyttelsen er på samme niveau for passagerer af forskellig størrelse og placering. Opel Adam opnåede en god karakter i sidekollisionstesten, mens den noget hårdere pæletest udviste forhøjede belastninger af brystet på føreren. Sæderne og hovedstøtterne giver middel beskyttelse ved bagendekollisioner.

I frontaltesten var beskyttelsen af børn i fremadvendte stole på et rimeligt niveau, men beskyttelsen af børnenes bryst var ikke imponerende, da accelerationen var ret høj. I sidekollisionstesten var begge ’børn’ godt fastholdt og godt beskyttet mod bilens karrosseri. Airbaggen i højre side kan slås fra, og de permanente advarsler herom var i orden.

Fodgængerbeskyttelsen ved stødfangeren er til topkarakter, mens beskyttelsen ved selve motorhjelmen er god i midten af bilen, men ringe ude langs kanterne. Motorhjelmens beskyttelse er af varierende niveau, hvilket trækker lidt ned.

Den aktive sikkerhed er på et højt niveau med ESC som standard, og der er selealarmer på alle sæder. En hastighedsbegrænser fås, og den lever op til Euro NCAPs krav til sådanne indretninger.

Se billederne nedenunder...