Selv om kunderne sparer går Matas frem

Danskerne har endnu ikke fået købelysten tilbage i samme gear, som før finanskrisen. Det kan mærkes hos de stribede fra Matas, der dog sælger lidt flere varer end tidligere.

- Vi har konstateret, at det danske detailhandelsmarked fortsat er vanskeligt, hvilket var med til at dæmpe omsætningsvæksten, som steg med tre procent i første kvartal og lå lidt under forventningerne, siger Matas-direktør Terje List i koncernens kvartalsregnskab.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at detailhandlen faldt i juli med 0,1 procent, mens forbrugertilliden omvendt ligger historisk højt. Alligevel holder forbrugerne på pengene og lader dem blive i pungen i stedet for at bruge dem i butikkerne.

- Der er fortsat en forskel mellem den høje forbrugertillid og så forbruget derude. Vi ser fortsat tilbageholdende forbrugere, som på en eller anden måde stadig tænker over de fem år, de har været igennem, siger Terje List til Ritzau Finans.

Direktøren slår dog fast, at Matas med en robust forretningsmodel har fastholdt sin position i markedet, hvilket vil gavne selskabet i den resterende del af året, påpeger direktøren.

Ellers er direktøren godt tilfreds med udviklingen i butikskæden.

- Det går efter planerne. Vi kunne rigtig godt tænke os, at forbrugertilliden blev omsat til noget reelt forbrug. Men det går efter planerne med hensyn til vores udviklingsprojekter, siger Terje List og henviser blandt andet til loyalitetsprogrammet Club Matas.

Omsætningen hos Matas blev i første kvartal af regnskabsåret 2014/15 på 827 millioner kroner. Men en lidt lavere vækst end forventet får ikke koncernen til at ændre på de finansielle forventninger til 2014/15.

Matas fik et overskud før skat på 91,6 millioner kroner mod 54,7 millioner i det samme kvartal i 2013/14.

/ritzau/

Dagens Gossip