Selvtænkende indkøbsprogram vinder innovationscamp

Forestil dig, at du kan surfe rundt og besøge diverse butikker på nettet, og hele tiden sørger et særligt program for at vise dig alle de produkter, du synes om og det tøj og de sko, som du kan passe.

Linket er websitet c2me.dk. Herfra kan man downloade en app, der blandt andet holder styr på favoritfarver, produktmærker, størrelser – forudsat at ideen bliver omsat til virkelighed.

Det er en gruppe elever fra henholdsvis 9. klasse på Lyshøj Nord og fra 2. g på handelsgymnasiet innovationslinie på IBC i Kolding der har beskrevet ideen, som i fredags vandt en særlig innovationscamp på IBC Innovationsfabrikken.

- Det er godt og spændende tænkt, og det er en ide, der bestemt er muligheder i. Statistikken siger, at danskernes handel på nettet er støt stigende, derfor er det interessant med ny teknologi, der kan hjælpe forbrugerne til at finde netop de ting, de søger.

Det fortæller direktør på IT-virksomheden C2IT i Kolding, Carsten Sixhøi. Sammen med lærere og skoleledere på IBC og Lyshøj Nord i Kolding har han været med til at afvikle ideudviklingscampen Innocamp 2013.

Dermed har han fået dokumentation for den stærke fornemmelse, som han sammen med sine medarbejdere og lokale skolefolk har haft op til campen - at der kan komme nye og spændende ideer ud af det, hvis skoler, uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv arbejder sammen på tværs om forskellige projekter.

Havde den kreative tænkehat på

Innovationsfabrikken IBC var den fysiske ramme for Innocamp 2013 torsdag og fredag, hvor cirka 60 elever deltog. Udgangspunktet for den to dage lange camp var en række udfordringer, som blev stillet af C2IT.

13 grupper arbejdede ihærdigt og kreativt på at få beskrevet de mest unikke projekter og ideer, og Carsten Sixhøi har været meget imponeret over den innovative og kreative indsats, der blev lagt for dagen på innovationsfabrikken.

- Det er første gang, at vi deltager i sådan et projekt, men det er bestemt ikke sidste gang. De unge mennesker har virkelig haft den kreative tænkehat på, og er kommet frem med mange spændende ideer, som vi på den ene eller anden måde kan bruge i virksomheden. På den måde har det været rigtig spændende at arbejde sammen med både gymnasieelever og elever fra folkeskolen, fortæller Carsten Sixhøi.

Adgang til de unges ideer

For handelsgymnasiet på IBC og for eleverne fra 9. klasse på Lyshøj Nord har det blandt andet handlet om at arbejde sammen om virkelige udfordringer eller problemstillinger. For C2IT har det været interessant at få ”adgang” til de unges tanker og ideer blandt andet indenfor IT-udvikling og markedsføring.

I løbet af campen er eleverne kommet med bud på, hvordan virksomheden bedst og billigst kommer i kontakt med deres målgruppe, IT-cheferne, og får flere mennesker til at kende virksomheden.

Eleverne har desuden fået til opgave at kikke i krystalkuglen og give deres bud på, hvad der bliver det næste store indenfor de sociale medier på linje med Twitter og Facebook eller give deres bud på fremtidige ”devices og dippedutter”. Endelig skulle nogle af campens hold beskrive, hvordan fremtiden bliver indenfor IT og undervisning.

Alle grupper skulle producere en lille film, hvor de fortalte om deres ideer, og da campens dommerpanel fredag eftermiddag havde set samtlige bidrag, kunne de glæde sig over, at der var tænkt mange originale og kreative tanker i løbet af campens to dage.

To grupper endte med at blive præmieret – dels for at have arbejdet godt sammen dels for at have leveret den bedste ide.

Gruppen med den bedste ide består af eleverne Linda Jensen, Johan Andresen, Nikolaj Falkenberg, Steffan Jensen og Niklas Johnsen. Carsten Sixhøi har inviteret eleverne til et møde på C2IT på torsdag – blandt andet for at drøfte mulighederne i deres opfindelse.

Dagens Gossip