Serviceforretning redder Vestas

Uden serviceforretningen ville Vestas' resultater i første kvartal da også have været markant værre.

Serviceforretningen havde en omsætningsfremgang på syv procent til 217 millioner euro. Dermed leverede serviceforretningen næsten 20 procent af koncernomsætningen i kvartalet.

Og endnu vigtigere, så tjener Vestas rent faktisk penge på sine serviceydelser, mens selve vindmølleproduktionen fortsat mangler at vise sig lønsom. Overskudsgraden i serviceforretningen var i første kvartal på hele 24 procent før allokering af fællesomkostninger og 15 procent efter fællesomkostninger - en stigning på hele 12 procentpoint i forhold til første kvartal sidste år.

Til sammenligning var selskabets samlede overskudsgrad negativ med 11 procent som følge af driftsunderskuddet på 122 millioner euro ud af en koncernomsætning på 1.096 millioner euro.

For hele 2013 ventes serviceforretningen fortsat at levere en omsætning på en milliard euro ud af en ventet koncernomsætning på mindst 5,5 milliarder euro. Overskudsgraden ventes i niveauet 17 procent før allokering af fællesomkostninger.Ved udgangen af marts havde serviceforretningen kontrakter, der sikrer en fremtidig omsætning på hele 5,4 milliarder euro over en længere årrække - det er 29 procent mere end på samme tidspunkt sidste år.

Fundamentet i serviceforretningens vækst er en tæt overvågning af næsten 25.000 vindmøller med en samlet kapacitet på knap 44 gigawatt.

På negativsiden fik Vestas i årets første tre måneder kun fornyet 71 procent af de udløbende servicekontrakter, hvilket er noget lavere end 90 procent, som gerne skal opnås på den front. På dagens telekonference var det da også en af analytikernes bekymringer.

Dagens Gossip