SF-borgmester: Løs trængslen nu

Det er især Trængselskommissionens forslag, som peger på roadpricing som det mest effektive tiltag, som Ayfer Baykal er ked af, at regeringen nu ser ud til at sende ud i mørket.

»Nu står det klokkeklart, at roadpricing er det eneste redskab, der kan løse trængselsproblemet. Derfor må regeringen trække i arbejdstøjet og følge anbefalingen om at iværksætte et landsdækkende forsøg med roadpricing, som Trængselskommissionen lægger op til,« siger teknik- og miljøborgmesteren.

Ifølge Ayfer Baykal er færre biler i byens gader også forudsætningen for, at København kan gennemføre en lang række af Trængselskommissionens øvrige anbefalinger.

»Jeg er meget enig med Trængselskommissionens anbefalinger af bedre og bredere cykelstier, letbaner og bedre fremkommelighed for busserne. Men vi kan kun gennemføre denne type projekter, hvis vi nedlægger parkeringspladser og indskrænker bilernes kørebaner. Derfor er der ingen vej udenom at reducere antallet af biler i København,« siger Ayfer Baykal.

København er allerede i gang med at føre en lang række af kommissionens opgaver ud i livet. Men behovet for investeringer er så stort, at regeringen også må til lommerne, lyder det borgmesteren.

Ifølge kommissionen ventes presset på trafikken at stige betydeligt frem mod 2025, hvor mere end 100.000 nye borgere vil komme til hovedstadsområdet.

Dagens Gossip