SF-borgmester: Regeringen går på kompromis med klimaet

Sådan lyder det fra Københavns teknik- og miljøborgmester, Ayfer Baykal (SF), der gerne havde set, at flere af de forslag, der har med transportområdet at gøre, havde overlevet.

»Det er rigtig, rigtig ærgerligt, at de på forhånd frasiger sig nogle af de løsninger, der er blevet opremset, som roadpricing og øgede afgifter på benzin,« siger Ayfer Baykal.

Hun kritiserer samtidig sine egne partifæller i regeringen.

»Jeg synes, alle regeringspartierne går på kompromis med klimadagsordenen. Det er der, min interesse ligger, og jeg forventer, at regeringen kommer med lidt mere ambitiøse anbefalinger og vurderinger for, hvordan de kan bidrage til det,« lyder det fra teknik- og miljøborgmesteren.

Foruden de blanke afvisninger af roadpricing og højere benzinpriser, har regeringen også på forhånd afvist at sænke fartgrænsen på motorvejene fra 130 til 110 kilometer.

Ayfer Baykal mener, at regeringen fokuserer for meget på landbrugssektoren, der ventes at skulle holde mest for i regeringens kommende klimaplan.

»Ikke at det ikke er nødvendigt, men det giver ikke os i byerne redskaber til at komme videre med vores ambitioner om forbedre klimaet;« siger hun og henviser til, at København har det som erklæret mål at blive CO2-neutral i 2025.

»Jeg ved godt, at det er meget ambitiøst, men vi tror på det, og vi går efter det. Det betyder, at vi skal agere med pisk og gulerod for at sige det, som det er. Vi skal holde op med at stryge privatbilisterne med håret, men i stedet give dem nogle alternativer. Der er også derfor, vi ikke er færdige med at bygge metro,« siger Ayfer Baykal.

Hun forventer, at Trængselskommissionens kommende forslag til en samlet strategi for, hvordan man bedst reducerer trængsel, støj og luftforurening i hovedstadsområdet vil pege på blandt andet roadpricing som et brugbart værktøj, og så skal regeringen være lydhør.

»Jeg ved, at der i forbindelse med Trængselskommissionens arbejde sidder forskere og trafikfolk og kigger på, om roadpricing kunne være et reelt alternativ. Ikke at regeringen nødvendigvis skal elske det fra dag et, men jeg synes, man skal give det nogle overvejelser og kigge på, hvad kommissionen kommer med,« siger Ayfer Baykal.

Regeringen vil først præsentere sin endelige klimaplan, når man har haft drøftelser med landbruget og transportsektoren.

Dagens Gossip