SF: Vi er for uklare om understøttende undervisning

Skrevet af admin

23/06/2016

Dagens topnyheder

Næsten hver anden folkeskole oplever, at den understøttende undervisning, der blev indført med skolereformen, giver spildtid og ikke har et klart fokus.

Og det er delvist politikernes egen skyld, siger uddannelsesordfører i SF Jacob Mark.

Det gør han, efter at en evalueringsrapport lavet af Danmarks Evalueringsinstitut har afdækket store problemer med den understøttende undervisning, der ofte er forestået af pædagoger.

- Jeg tror for det første, at vi var for dårlige til at få defineret, hvad den understøttende undervisning skulle bestå af. Det er simpelthen for uklart, hvad eleverne skal lære af den.

- Definitionerne skal være klarere, og så skal skolerne blive bedre til at lære af dem, hvor det går godt, siger Jacob Mark.

Det er dog ikke nok med klarere definitioner og et kig hos sidemanden, når det kommer til at løfte undervisningen.

- Der er ikke tid nok til at forberede den understøttende undervisning.

- Oftest er det en pædagog, der står med opgaven. Men det er en lærer, der skal være med til at forberede den. Der er simpelthen ikke afsat tid og ressourcer nok til det samarbejde, siger uddannelsesordføreren.

Sidst ønsker SF, der selv var med til at vedtage den meget omdiskuterede skolereform, at løsne op for kravene til den understøttende undervisning.

- Vi skal blive skarpere på, hvad understøttende undervisning kan være. Det kan også være alternativer til den røv-i-sædet-undervisning, der kan udfordre mange elever.

- Og så ser vi gerne, at man giver skolerne den frihed, at de kan omlægge noget af den understøttende undervisning til kortere skoledage, men med flere timer med to voksne, afslutter Jacob Mark.

/ritzau/