Shipcrafts langvarig gidselsag kan ende i injuriesag

En af danmarkshistoriens længste gidselsager får måske alligevel et retligt efterspil. Shipcraft-direktør Claus Bech overvejer at stævne fagforeningen Søfartens Ledere for injurier.

- Der er meget i det, Søfartens Ledere har ageret mediemæssigt overfor os på, som ikke passer. Der er for eksempel ikke meget rigtigt i den pressemeddelelse, de sendte ud, efter at politiet havde frafaldet sigtelsen, siger Claus Bech til Ritzau.

Søfartens Ledere meldte i 2011 Shipcraft og de daværende tre i rederiledelsen til politiet for ikke at have gjort nok for at få kaptajn Eddy Lopéz, styrmand Søren Lyngbjørn og deres fire filippinske kolleger fri.

De sad som gidsler hos somaliske pirater i to år, tre måneder og 18 dage.

Den Maritime Havarikommission frikendte i slutningen af oktober rederiet for fejl op til piratangrebet på coasteren Leopard.

Tirsdag frafaldt Nordsjællands Politi sigtelsen mod Shipcraft, fordi der ikke er noget lovgrundlag at rejse en sag på.

- Det er ubestridt, at hverken rederiet eller de anmeldte personer har medvirket til det langstrakte forløb i gidselsagen, lød argumentet fra chefanklager Ida Sørensen fra Nordsjællands Politi.

På den baggrund siger Claus Bech nu:

- Jeg vil gennemgå alle sagens akter med de rette folk, og herefter vurderer vi, om der skal rejses en injuriesag, siger Claus Bech.

Efter frigivelsen af gidslerne den 30. april 2013 blev Shipcraft smidt ud af brancheorganisationen Rederiforeningen af 2010.

Selv om rederiet er frikendt af både havarikommission og politi, står eksklusionen ved magt, har formanden, Søren Nørgaard Thomsen, slået fast.

/ritzau/

Dagens Gossip